tirsdag 10. januar 2012

Årsoppgjøret 2011

Sjølmeldinga 2011 for denne bloggen viser bra økning i antall besøk, til tross for et lavere antall blogginnlegg. Tid & rom passerte treårsgrensen tirsdag 3. januar. I disse åra blogget jeg i
2009 - 254 innlegg - 11.596 besøk
2010 -    94 innlegg - 12.319 besøk
2011 -     69 innlegg - 13.612 besøk

Besøkende nr 38.000 vil komme innom i løpet inneværende uke (2), sannsynligvis torsdag. Besøksantallet er stabilt & litt økende (10 %) fra i fjor. 


Dette betyr sjølvsagt at de fleste besøkende har googlet noe & leser et av mine gamle innlegg. Vi ser det tydelig i tabellen øverst over alle besøkende slik blogger velger å telle dem. På femteplass finner vi eneste 2011-blogg, ei familiehistorisk påskekake som er effektivt reklamert for på to  fb -sider.

Popularitetstoppen til Trollfjordslaget skyldes i hovedsak TV-programmet Hurtigruten - minutt for minutt. I dag ser folk på TV med facebook & Twitter, slik jeg omtalte her. Nr 2 er verken slekt, kulturminne eller historisk. Mange vil slå opp IP-adresser. De to i midten har et jevnt besøk. U2 hele året & Sarithas slektstre mest besøk om høsten.

Mer interessant synes jeg statistikken for den siste måneden er. Hele fire av de fem på topp er nye blogger. Amundsens ekspedisjon til Sydpolen brakte en nordlending nærmest polpunktet. Samme artikkel ble også trykket som kronikk i Avisa Nordland.

Til min overraskelse fikk julebloggen om God jul & godt nyttår på flere språk umiddelbart mye besøk. Emnet har nok en sesongpreget oppsving, det vil vise seg om elleve måneder.

Emnene jeg tar opp prøver jeg å gjenta i serier. Hvem tror du at du er?-programmene omtalte jeg åtte ganger, fire blogger om sju norske program & fire blogger om fire svenske program som også ble sendt på NRK1. Informasjon om møtevirksomheten i DIS-Salten Slektshistorielag blir også utgitt som blogginnlegg. Etikettene Slektshistorie, Lokalhistorie & Tidsreise er mest brukt.

Får jeg noe respons fra leserne? Det kom inn kun 23 kommentarer i fjor i sjølve bloggen, men når jeg legger lenker til innleggene mine på   fb  så kommer det en god del "liker"  & kommentarer der. Slik publisering gir en kortvarig økning i antall besøk.

Sjølvsagt ønsker en blogger å få besøk. En skriver da ikke for nattbordskuffen?

1 kommentar:

  1. Er nok litt for høy terskel for å kommentere blogginnlegg i forhold til FB. Men vi gir da ikke opp for det. Godt nytt bloggår.

    SvarSlett