torsdag 13. august 2009

En epoke er over

Telefonen er død. Tittelen på mitt innlegg er fritt & ærlig stjålet fra Vidars slektsblogg 29. januar i år. Nå har også vi sagt opp fasttelefonen som den etterhvert ble hetende - fast fordi den ikke var mobil...

Store norske leksikon på nett definerer mobil som: bevegelig, rørlig, flyttbar, bærbar, marsjferdig. I dag tror nok mange at mobil er synonymt med mobiltelefon.

Huset der jeg vokste opp mellom 1955 & 1977 inneholdt fire leiligheter for fire familier. Kun en av dem hadde telefon. Mine foreldre anskaffet ikke telefon av flere grunner:
  1. Det var dyrt.
  2. Vi hadde ikke behov for telefon.
  3. Det var lange ventelister i byene for private som ønsket egen telefon.
Telefonen kostet kr 2.000 i innskudd/lån til Televerket*). Kr 2.000 i 1970 tilsvarer vel kr 14.100 i dag. Da jeg dro til Bergen i 1977 hadde vi ikke telefon, men en gang før 1983 var den der. Innskuddene var fjernet, ventelistene borte & behovet, ja det kom av seg sjøl.

Etterhvert hadde alle telefon i hjemmene sine. Viktige folk i næringslivet hadde også noe som het mobiltelefon NMT 450 eller slikt. De (telefonene) var så store & tunge at de ble plassert i bilene deres - automobilene altså. Ordet bil kommer også fra ordet mobil. Hvem gidder vel å gå rundt med en fem kilos tung dings i lomma ?

For et par år siden fikk vi bredbånd & IP-telefoni her i huset. En IP-samtale kostet 46 øre uansett hvor lang den var. Morsomt. I enkelte måneder hadde vi 12-15 utgående samtaler for tilsammen under tieren. Samt en månedsavgift på ca kr 100 ! Forrige faktura inneholdt to - 2- utgående samtaler. De kostet oss ca kr 50 pr stykk.

Derfor virker ikke vårt kjære & vel 18 år gamle nr 755 28414 lenger. Ikke ring, du kommer ikke fram. Skal du nå meg så send helst en e-post. Må du ringe så er mobiltelefonnummeret mitt 907 89618.

*) Televerket - tidligere navn på en del av Staten som i dag er bedriften Telenor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar