tirsdag 21. juni 2011

Trollfjordslaget 19. juni 2011

MS Nordnorge i Trollfjorden © Bjørn Eide, Hadsel

Hurtigruta har seilt langs kysten siden 1893 - ei reise i tid & rom. NRK-suksessen Hurtigruta - minutt for minutt fikk besøkstatistikken min til å gjøre ett kraftig hopp. Allerede halvannnen time før MS Nordnorge kom til innløpet til Trollfjorden begynte folk å lese om Trollfjordslaget - 6. mars 1890. Noen lenket opp fra facebook, mens en *) Twitrer kvitret om det samme. I løpet av 24 timer fikk dette blogginnlegget fra 2009 hele 262 sidevisninger. Dermed er Trollfjordslaget det nest mest leste innlegget mitt.


Turid Solberg fra Hamar kunne melde:
Hei , jeg må bare fortelle noe pussig.  Plutselig i går, så jeg et innlegg på fb fra en av de jeg synger i kor med ... han er fra Senja. Innlegget handlet om slaget i Trollfjorden & det var et innlegg du hadde skrevet på bloggen din i 2009.
Jeg måtte jo spørre hvordan han hadde funnet det - Han hadde søkt opp om Trollfjordslaget & fant ditt som det beste.
Artig hvordan FB kobler folk :) & jeg lar hurtigruta gå sin egen vei til Øksfjord mens jeg sover, ha ei fin hurtigrutenatt ...
Bjørn Eide fra Hadsel har fotografert MS Nordnorge i Trollfjorden & skriver på vg.no:
Rundt 100 fritidsbåter eskorterte hurtigruteskipet Nordnorge inn i Trollfjorden i natt. Trollfjorden ligger i Hadsel kommune i Vesterålen, & er en av juvelene langs verdens vakreste sjøreise. Dette ble på mange måter "Trollfjordslaget anno 2011", & en fantastisk opplevelse.
 . . . . . .
 *) I alle fall to kvinner kvitret om bloggen min. Både twitterdronningen Elin Ørjasæter @Orjas & B.Klingenberg @darojovi videresendte url'en til sine fulgevenner. 
Takk til begge to. 
[fotnote oppdatert 22. juni]

1 kommentar:

  1. Selv for en som er vant med Romsdalens høye fjell og fjorder var turen inn i Trollfjorden og Raftsundet flott. Enda mer spektakulært er det å oppleve det ”live”, da får du følelsen av hvor trangt det virkelig er. For seks år siden tok jeg ”verdens vakreste sjøreise” fra Molde til Honningsvåg og hadde like flott vær som de har hatt på denne turen. Det var riktignok ikke så mange som tok imot oss i de ulike havner og fulgte oss underveis, men absolutt en uforglemmelig opplevelse likevel. Det blir spennende å følge den det siste døgnet som er ukjent farvann for meg.

    SvarSlett