torsdag 2. juli 2009

Hamsuns Bodø - Hamsun i Bodø

En gang tidligere blogget jeg om en byvandring i Hamsuns fotspor som jeg ikke kunne delta på. Her forleden fikk jeg invitasjon til å være med når lokallaget av HIFO - Den norske historiske forening - i Bodø skulle avholde sommermøtet. Vel tredve personer samlet seg på biblioteket & hørte Wilhelm Karlsen snakke om Bodø fra 1862 til 1939 & om Knut Hamsuns besøk & opphold i byen dann & vann. Han viste gamle bykart, postkort & fotos, samt ispedd Bodørelaterte Hamsuntekster - hovedsaklig fra forfatterens brev.

I tillegg supplerte Jan Oscar Bodøgaard med opplesning av så ulike Bodøforfattere som Tor Eystein Øverås (f. 1968) & Pelle Molin (1864-1896).

Etter denne oppløftende starten vandret vi i den lille, gamle by fra biblioteket, rundt rådhuset, til steder der Hamsun bodde eller må ha vært. Han må bl.a. ha gått i land fra indre landgangskai.
- Her var det bare myr før, ropte Karlsen, & pekte mot Solparken.
- & der folkens, mens han pekte på kirka, der lå det en gang ei vindmølle.

100 meter nedenfor rådhustårnet hadde skomaker Bjørnsen sitt hus [øverste foto, hus langt til høyre] før krigen. Her gikk forfatterspiren i lære, men han var "lat, & drømte seg lett bort".
"Snill & velvillig, gjorde sig umak med arbeidet, men det hendte likevel rett som det var at han lot sylen hvile & blev sittende & holde skoen uten å sy grimen fast. (?) Hamsun var ikke snakksom & lite kameratslig."
Skomagermester Petter Bjørnsen, d. 1920.

Seinere bodde han flere ganger på Grand hotell:
"Flere år efter stod jeg i en hotelkjelder i Bodø & brændte op alt jeg hadde av vers. Så var det gjort."
På Gjengrodde Stier, 1949.
Slik fortsatte en spennende byvandring til en nådde den nedlagte kirkegården (1886-1919) som nå heter Pelle Molins plass. Dette var en av mine barndoms oppvekstplasser, en perle ved havet, mot sørvest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar