onsdag 1. september 2010

Nytt fra gamle Skjerstad

Slektshistorie i gamle Skjerstad er kveldens tema torsdag 2. september kl 20 når lokalhistorikerne i DIS-Salten Slektshistorielag møtes på Bodø bibliotek. Da vil Terje Gudbrandson – som nå skriver på et 3-bindsverk fra gamle Skjerstad kåsere. Han er en av Norges beste bygdebokforfattere.
Foto: Magne Mæle

- Jeg kommer til å snakke litt om møtet mellom tradisjon & skriftlige kilder, om det å se at noe uvanlig skjer i gårdshistoria. Kan det forklares? Jeg vil også ta opp problematikk omkring den samiske folkegruppa. Ellers er jeg klar til jeg til å kommentere løst & fast i forbindelse med spørsmål.

Gudbrandson begynte svært tidlig som profesjonell arkivforsker & kom etter hvert også til å skrive slektsbøker. Men hovedarbeidet skulle bli gårds- & slektshistoria for Bodin – et 9-binds verk på vel 6.000 trykksider.

- Jeg avla mitt første arkivbesøk som 12-åring & er fortsatt like fascinert av den formen for historieforståelse de personhistoriske kildene åpner for – med enkeltmennesket i sentrum.

DIS-Salten Slektshistorielag på torsdag 2. september kl 20. Vel møtt alle som kan. Ta gjerne med venner & historisk interesserte. Åpent for alle interesserte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar