![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvPQmhMzIT1lZU92PtkppfcpnEsZVJ1YVFEuGBbLs8FKEd3NVVaU2onTaoNxfLxTwZXZpFkkoFHq_BpB21L8oSS1ytBhXoAq5KayJ9Tq4dyNpTymrizBFeEpSCxeEObt5h1M8XSr-cyio/s1600/Frank+Powers+%2526+U2.jpg)
På fotoet til venstre står piloten Francis Gary Powers i forgrunnen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxHT4u3I0fZA1NOrib6fsqZqp38_WqoZ-8lMsYGbC12d1NLx_isAWlNZscg2EIN3XS5sDBg3cN2WwDNtquhE8YR2dU9mij2WaC35Ij8_eXkeYKgaZPebOtZwwRUXaIOWEbLU5IU_ch6u0/s320/Rett+U-2.jpg)
Mange artikler & bøker om U-2 affæren bruker bilde av feil fly når de skal vise hvordan det så ut. Det korrekte flyet ser du på bildet til høyre.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp2_Kekxjq7cyS9spTTM2_jORYfvP8Tqts5MGDKdVb9If6eY6ucxyEYHUcoG1CWm9Sn6WM4_6Q23ff9PX-2c2EN0W8y03KoscCZ6VUzzgd9PznyQgouTiOm4D_24sZvACYsmgayry_i6Q/s1600/U2.jpg)
U-2R (på nederste bilde) ble tatt i bruk i 1967 & er 14 fot lengere & har 24 fot større vingspenn enn U-2C. Flyets nese er også betydelig lengre.
Les historien om da U-2 flyet ble skutt ned 1. mai 1960 her.
Henger et eksemplar på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Der kan du se hvor stort det egentlig er :)
SvarSlett