onsdag 25. februar 2009

PIXresizer

Da jeg begynte med blogg, la jeg ut for store bilder. Når en klikket på dem ble de større enn hele skjermen & uleselig. Svein-Erik Davidsen - webredaktør i DIS-Salten Slektshistorielag tipset meg om at problemet lett kunne løes med et lite hjelpeprogram. Han foreslo PIXresizer.

Når jeg åpner programmet klikker jeg på Load Picture øverst & henter et lagret bilde fra ei mappe. Under bildet ser jeg størrelsen i Image Info. Er det behov for å redusere størrelsen velger jeg ny størrelse i menyen til venstre. Hovedregelen min [etter råd fra Svein-Erik] er max 700 punkter på den lengste siden. Min bruk av illustrasjonen styrer hva jeg gjør fra gang til gang.

Når jeg trykker Save Picture foreslår programmet å lagre bildet i samme mappe med samme navn, pluss størrelsen i parantes: Catalina kopieres til Catalina (504 x 396). Når bildet skal inn i bloggen ser jeg straks forskjell på originalen & det reduserte bildet.

PIXresizer er et gratisprogram du finner bl.a. her & her.

4 kommentarer:

  1. Gode råd Viggo. I dag klaget Bjarte på at jeg hadde for lite bilde. Så dette er ikke lett

    SvarSlett
  2. Jeg takker også det gode tipset jeg fikk for noen uker siden. Men, problemet nå er at jeg ikke alltid får åpnet bildene på bloggen i nytt vindu.

    SvarSlett
  3. Britt, det tror jeg skyldes innstillinger i nettleseren din. Jeg har ikke problemer med å åpne bildene på din blogg i eget vindu. Jeg bruker to alternativer:
    1. Høyreklikk på bildet og velger "åpne lenke i ny fane"
    2. Venstreklikk på bildet og det åpner seg i gjeldende fane.

    Jeg går ut fra at du bruker Firefox.
    Åpne: Verktøy > Innstillinger > Faner
    Kryss av for "åpne nye sider ... i en ny fane".

    Jeg håper dette løser problemet ditt.

    SvarSlett
  4. Innstillingene er i orden. Noen bilder får jeg åpnet, andre ikke. Dette både om jeg høyre- eller vensteklikker. Bildene fra 20 og 21 får jeg ikke åpnet, men de etterpå går greit. Om jeg høyreklikker får jeg ikke valgmulighet om å åpne disse i ny fane eller nytt vindu.

    SvarSlett