søndag 8. februar 2009

Tante Hedvigs første historie

Morsdag. Min far var yngst av åtte søsken. Tante Hedvig (f. 1915) var fem år yngre enn min far. Vi kalte henne tante, & hun vokste opp som et av barna i familien Eide. Men hun var egentlig barnet til neste eldste datter i familien - Agnes - født utenom ekteskap da Agnes var 20 år gammel. Det gikk mange år før jeg fikk vite at tante Hedvig egentlig var mitt søskenbarn.

Flere i familien flyttet til Bergen i mellomkrigstida. Agnes flyttet ned rundt 1930, ble gift der & fikk tre barn. Hedvig flyttet til Bergen noen år seinere, giftet seg & fikk en sønn.

Hver gang tante Agnes hadde bursdag, & på hver morsdag kom tante Hedvig på besøk til henne med blomster. Til slutt spurte barna til Agnes;
- Hvorfor kommer alltid Hedvig med blomster til deg på disse dagene?
- Jo, du skjønner det barnet mitt, svarte Agnes, Hedvig er også min datter.

Foto fra ca 1965 av tante Hedvig & hennes sønn Bjørn. Hedvig døde i 1979, Bjørn bor i Bergen.

1 kommentar:

  1. Den fortellingen opplevdes som ”kjent”, jeg har en lignende historie i min fam. Kontrast til i dag hvor snart ingen ting er ”hemmelig” på godt og vondt.

    SvarSlett