fredag 27. februar 2009

Tante Hedvigs andre historie

Mitt søskenbarn - tante Hedvig - var født i Bodø i 1915. En gang i sin ungdom ble hun forlovet med en mann fra Finnmark - Olav/Olaf Kristoffersen. Jeg mener at han seilte på hurtigruta.


Foto fra http://www.vrakdykking.com

Mange i familien var fiskere eller sjømenn. Deriblant mannen til tante Magda - som var min tante. Magdas mann het Alf Sundt & var mannskap på hurtigruta. Navnet på båten vet jeg ikke, men den tilhørte Det bergenske dampskipsselskap. Båtene med tre kvite striper på sort skorstein.

Når folk døde utenbygds ble de ofte sendt hjem med hurtigruta. En gang under krigen, mens Alf Sundt seilte på nordgående, var det slik transport. Ikke uvanlig på den tida. Ei kiste sto på dekk, & folk behandlet den avdøde med respekt, de holdt seg litt på avstand. Alf som var mannskap så til at kista fikk stå i fred, men samtidig måtte han se etter hvor kista var på vei. Han gikk forbi den, kastet et raskt blikk på lappen som var festet til et håndtak.

På kista som skulle til Hammerfest kunne han lese navnet til den døde. Det var hans kommende svoger - Olaf Kristoffersen - som lå der. Han var da ikke klar over at mannen var død. Det kom som et sjokk.

På DIS-Norges gravminnedatabase finner jeg en Olaf J. A. Kristoffersen, født 1905 - død 22. november 1940. Om det er tante Hedvigs forlovede vet jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar