lørdag 7. februar 2009

Programbladet & andre ukeblad

Hjemme kjøpte & leste vi ukeblad. Vi tre guttene fikk ukens Donald Duck & co hver onsdag. Onsdag var bladdagen til langt på 1970-tallet (?). I tillegg fikk vi kjøpe Daffy eller Familien Flint i perioder. De voksne leste Norsk ukeblad, ja vi andre også.

Mor var en ihuga kryssordløser. Dermed ble Hjemmet etterhvert kjøpt pga NM i kryssordløsning som det bladet arrangerte. Hun kom til finaleomgangene flere ganger, men ble aldri norgesmester. Etter lange perioder med to ukeblader mener jeg at Hjemmet "vant slaget". Alle disse bladene kjøpte vi på nærbutikken som het Sambo 2. Samvirkelaget i Bodø, avdeling 2.

Programbladet kjøpte vi ikke i laus vekt. Mor & far abonnerte på bladet. Det må ha startet i 1965 eller like etterpå, fordi TV'n kom til Bodø onsdag 16. desember 1964. Det slår meg i dag det pussige faktum at vi abonnerte på Programbladet fra Norsk Rikskringkasting i en tid med kun én radiokanal, én TV-kanal & TV-sendinger noen få timer om kvelden. Greitt nok med programoversikter & forhåndsomtaler, men vanskelig å orientere seg i tilbudet var det jo ikke. Dagsrevyen kl 20, detektimen på fredag & Erik Bye på lørdag.

Nu for tiden har vi et legio antall TV-kanaler fra et vrimmel av tilbydere. NRK har 16 radiokanaler, de fleste digitale. Alle sender døgnet rundt, fjernkontroller & HD-opptakere er tilgjengelig i de tusen hjem. Problemet er ikke å få oversikt over tilbudet, for det er uansett umulig, Problemet er å få tid til å se & høre det en er interessert i.

NRK ga ut Programbladet fra 1946 til 1989, da de solgte det til andre utgivere. Det eksisterer fortsatt under benevnelsen TV-guiden Programbladet.

4 kommentarer:

  1. Vi kjøpte alltid Programbladet til jul. Da pleide min søster og jeg å leke tv-vertinner, og lese opp kveldens programer. På oslo'sk, naturligvis.
    Vi hadde "hver vår kveld" å lese, og siden søsteren min er fire år eldre enn meg, var hun hakket lurere. Derfor gikk jeg alltid fem på hvis hun tilbød meg å være første tv-vertinne og starte med 19. desember. Jeg var lykkelig over å være først ute - helt til jeg skjønte at det ble hun som fikk JULAFTEN!
    Vi har sluttet å leke tv-vertinner, men jeg kjøper alltid programbladet til jul :-)

    SvarSlett
  2. flott blogg, liker denne bloggen

    du skulle hatt slik mal som denne tilbudsvarer.blogspot.com
    slik at det er enklere å bruke chrome nettleser

    SvarSlett
  3. Hvor får jeg kjøpt progeambladet nå? Har alltid pleid å kjøpe det på Narvesen men det ser ikke ut til at de selger det i år

    SvarSlett
  4. Det ser ut som at du kan kjøpe:
    "Programbladet PåTV"
    Hør med Narvesen eller din lokale butikk om de tar dette bladet inn. Det er også mulig å abonnere, søk derfor på internett med dette bladnavnet.

    SvarSlett