søndag 2. september 2012

Eventyrbrusen fra Bodø

Bodø Aktiebryggeri  1897-2006 laget øl & mineralvann i - byen vårres. Når jeg var liten trodde jeg alle byer hadde eget bryggeri. Da var nåløyet for å være by strengt regulert, var det 48 byer på det meste?  

I 1960 hadde byen hele 12.600 innbyggere, mens herredet rundt - Bodin - var på 9.800. Samla var det et tett, integrert bo- & arbeidsmarked. Befolkningsveksten var sterk etter krigen pga store fødselsoverskudd & tiltakende urbanisering - flukten fra landsbygda. I Bodø var det mange unger.

Da vi vokste opp på 50- & 60-tallet var ikke brus en daglig drikke. Tvert i mot en festdrikk til spesielle anledninger. Lørdag var ingen spesiell anledning, her var det bursdager, konfirmasjoner & store familieselskaper som gjaldt. & tro meg; den gang inntraff slike begivenheter mye hyppigere enn i dag. 

Brusen ble solgt på glassflasker, i halv- & kvartflasker (1/2 & 1/4). Helflasker (1/1) fikk du bare øl på, som likevel ble mest solgt på halvflasker. Ølet het Bodø-Øl & hadde liten anseelse utenfor distriktet. Ei halv ei inneholdt 33 ml, dvs 3,3 dl væske, akkurat som nå.

Vi drakk sjølvsagt bare brus. Men for ei brus! Bryggerimester Olav Rasch & fru Ingrid hadde eksperimentert hjemme på kjøkkenet med ulike smaker & fant fram til Eventyrbrusen. Den var alle barn & mange voksnes favoritt, med sterk rød farge & smak av bringebær med nogot attåt. Ei herlig blanding.

Motivet på etiketten var fra norske eventyr. Fra øverst til nederst gjenkjenner vi Kvitebjørn kong Valemon, Soria Moria slott & De tolv villender.

Da vi gikk i bursdag fikk alle ei 1/4-flaske rødbrus. Hvis familien hadde god råd kunne vi få ei til. Det viktigste med etiketten var det kvite feltet over Bodø Aktiebryggeri. Det var laget slik uten tekst, for her skrev bursdagsbarnets mor navnet på en gjest før hun satte flaska på bordet. Dermed fungerte rødbrusen også som bordkort & alle visste hvilken flaske som var deres. Genialt i all sin enkelthet.

Brusen ble drukket med et sugerør, & gjevest av alt var å beholde korka på flaska & med en spiker slå et hull gjennom korka (den typen du åpner med en øljekk). Da varte brusen mye lengre & sølte lite hvis flaska veltet. Eventyr-Brus, det var drikke, det.

7 kommentarer:

  1. Husker den, eventyrbrus og eggedosis var populær festmat. Det hadde vi bla hver sankthansaften, da jeg var liten.

    SvarSlett
  2. Hei! Lurer på om hvordan det går fram med at jeg får hjelp av andre til å finne slekt fra gamle dager? Kan du hjelpe meg med dette og tar du betalt for det? :) Hotmailen min er: emma_asko@hotmail.com
    Takk for svar!

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg hjelper gjerne de som søker slekt i "mitt kjerneområde" som er Salten og Nordland. Som regel gjør jeg det uten betaling, men det hender at noen vil betale for arbeidet.

    Skal du finne din egen slekt bør du kontakte slektsforskere der du bor: Se på lista over lokallagene til DIS-Norge http://www.disnorge.no/cms/distriktslag eller kontakt kulturkontor eller bibliotek der du bor. Slektsforskning er en hobby som mange liker, kanskje du også?

    SvarSlett
  4. Hei. Ryddet i ett dødsbo denne uken da jeg fant noen glass hvor det står Bodø-Øl. Over denne teksten er det en logo hvor det står med store bokstaver: B (speilvendt)A og B. Regner med at dette står for Bodø Aktiebryggeri...? I tillegg er det preget med; Ølbryggeri og Mineralvannfabrikk - Bodø. Dette i en nesten fullendt sirkel av 4 aks. Har du noen formening om hvor gamle disse kan være?

    mvh
    Ole J.

    SvarSlett
  5. Jeg har to slike glass sjøl og antar at de er fra 1960-tallet. I alle fall før 1976.

    SvarSlett
  6. En slektning av meg pleide å komme nordover hver sommer og mente han sa at han ikke fikk tak i eventyrbrus der sør (osloområdet ). Kan det stemme at eventyrbrusen ikke ble solgt der sør på denne tiden?. Vi snakker om sent 70tall og 80årene.

    SvarSlett
  7. Det var oldefaren min som fant opp rødbrusen/eventyrbrusen og han het Kjell Omar Juell Fongen mens jeg heter Leon Fongen Walin

    SvarSlett