tirsdag 17. februar 2009

Når det ringer i telefonen - II

Telefonen ringer på jobb. Jeg ser at det er et Mo-i-Rana-nummer. En mann presenterer seg, han er henvist til meg av en dame i fylkeskommunen. Javel, der jobber jeg jo så det er vel jobbrelatert?

Nei du, mannen skriver for Wikipedia, & skal lage en artikkel om en tidligere ordfører i Bodø. - Han het Ragnar Schjølberg & var ordfører i Bodø i 1902 sier mannen fra Rana. Hmm, tenkte jeg, var han ordfører i Bodø? - Jeg kan ikke navnet på alle ordførerne i Bodø, sier jeg, & hjelper mannen fram til nettsiden http://bodohistorie.no/ Her finner vi fram til lista over ordfører i Bodø by fra 1839 til i dag. Ingen Ragnar Schjølberg der, men R.M.B. Schjølberg. En hurtig kryssjekking av lista over ordførere i Bodin kommune fra 1839 ti 1967, før jeg sier til mannen:

- R.M.B. & Ragnar Schjølberg var brødre. Ragnar har aldri vært ordfører i Bodø. Han var industrigründer, mens R.M.B var advokat.
- Å! [lang pause] ... jeg trodde R. sto for Ragnar! Der holdt jeg på å gå i baret.

Etter kort tid har vi avklart at R.M.B.'s fulle navn var Rasmus Martinus Blackstad Schjølberg, & mannen takker igjen for at misforståelsen er oppklart i tide. Ved hjelp av Gravminner i Norge finner vi fram til fødselsdato & dødsdato på begge, som forresten ligger på Bodin kirkegård. Videre henvises til Arkiv i Nordlands nettside, & en ressursperson der han kan kontakte.


. . . . .
Er det ikke rart hvordan det samme emnet kommer tilbake på kort tid? Forrige gang telefonen ringte, var Ragnar Schjølberg en del av løsningen på problemet, se min blogg om dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar