mandag 2. februar 2009

Nordnorske årstall

Hvilke år er store, viktig årstall i et lands historie? Hva gjør et årstall til et ikon, et symbol på noe viktig? Sier jeg Eidsvoll 1814 forstår alle umiddelbart hvilken hendelse, hvilket sted & hvilke konsekvenser dette fikk for Norge som nasjon.

Søringer på møte, 1814.

Skal et årstall være viktig må det leve videre knyttet til noe konkret, en hendelse, en person, ei ulykke eller et dokument. Svinesundbrua, innføring av allmenn stemmerett, kong Olavs død, Bravo-ulykka eller Grunnloven er dømer på dette. Men ingen av disse hendelsene er direkte nordnorske eller spesielt knyttet til den nordlige landsdel. På Grunnlovsforsamlinga på Eidsvoll i 1814 var det ingen personer nordfra, de rakk ikke fram i tide.

Likefullt er det en rekke nordnorske årstall som er viktige. Hendelsene er spesifikk nordnorske, de er dokumenterte & de bygger opp om den lokale identitet. Jeg har synspunkter på dette, & vil komme tilbake med mine forslag til viktige nordnorske årstall.

Men hva mener du? Har du et årstall å foreslå?

4 kommentarer:

  1. 1988, selvfølgelig. Jeg er sikker på at Saritha er enig.

    SvarSlett
  2. Siden du er bodøværing må vi vel ha med 1975, jeg var på Ullevål!
    Ellers tenker jeg på 1944, 27.10. var den datoen min mor måtte forlate sitt hjem for aldri å se stedet i den formen igjen.

    SvarSlett
  3. Ca 890. En nordlendig setter Norge på kartet. Eldste beretning om Norge skyldes Ottar som besøkte Alfred den store i Wessex. Hans beretninger om hans ferd mot nord førte til 1 av 2 ny innføringer i deres "verdenshistorien" fra 400 tallet.

    SvarSlett
  4. 1972 og 1994, stort nei-flertall i nord har stor innvirkning. 1826 endelig etablering av grensa mellom Norge og Russland. 1751 Lappekodisillen. 1944 Frigjøringa av Nord-Troms og Finnmark.

    SvarSlett