torsdag 12. februar 2009

Møte i Syklistenes Landsforening ?

Slektsdataprogrammet Legacy var tema på februarmøtet om data i DIS-Salten Slektshistorielag i går. Februarmøtet om slekt & historie var i forrige uke. I går orienterte Jan Hagenes om Legacy, som han har brukt i mange år. Nå har han vel 61.000 navn i databasen & over 20.000 vielser. Han er ikke i slekt med alle. Jan har hver kveld skrevet av 50 navn - alle som er med i bygdebøkene for Salten (samt noen av deres aner fra Rana). Dermed har han meget stor database over folk i mitt område.

I flere år har Jan vært med på Slektsforskerdagene i Bodø & orientert om Legacy, men for mitt vedkommende var det første gang jeg fikk en så grundig & god gjennomgang av programmet. Jan viste hvordan en la inn nye personer & deres slektninger, koplet opp mot eksisterende personer, la inn bilder m.v. Størst interesse blant de 35 frammøtte var nok ulike rapporter i form av etterslekt, anetre & -sirkler, samt slektsbøker.

Hagenes hadde registrert et utall fødsler, men én dag i februar - han husket dessverre ikke mer eksakt - var ingen fødsler registrert. Inger fra Sørfold fikk mange barn som levde opp, & en stor etterslekt. Alle i Sørfold har henne som ane, noen har henne femti plasser i anesirkelen. På spørsmål fra Jan til de frammøtte om hvilken dato på året som var mest populær dag å gifte seg på, var det mange alternativer: sommeren, St.Hans, på slutten av året. Hagenes sine data viste en bratt kurve på slutten av året, med en kjempetopp 31. desember, for deretter å stupe rett ned.

- Kan du søke etter folk du treffer, spurte jeg, til dømes meg? Sjølvsagt visste jeg at jeg var der. Men det jeg ikke visste var at han & jeg var sjumenninger. Det sto det på skjermen.

Tilslutt snakket jeg litt - & Bjørn-Tore masse - om oppstart av ei brukergruppe for Legacy. Det kom 15 navn på lista & BT innkaller til neste brukermøte. En av de interesserte var Elisabeth som hadde kommet helt fra Halsa i søndre Meløy. Det er lang lang kjøretur, 172 km & tre timer i bil hver vei.

Etter møtet kom en voksen kar bort til meg & sa at han egentlig ikke skulle vært på dette møtet. Han skulle på møte i Syklistenes landsforening (som er på samme sted om ei uke). Men han syntes tema & foredrag var så interessant at han ville melde seg inn i DIS-Salten & DIS-Norge.

1 kommentar: