tirsdag 24. februar 2009

Feit tirsdag

Feittirsdag er siste dag før fasten starter. Det er i dag 24. februar 2009. I morgen er det askeonsdag, 40 dager før påske. I kristen kultur & mange andre religioner skal en ikke spise animalsk mat i fasten. Derfor åt en seg opp dagen før fasten startet.

I mitt barndomshjem var det vanlig å spise feittirsdagsmat på denne tirsdagen. Det uvanlige var å spise kjøtt på en tirsdag. Det forekom ellers ikke i løpet av ei normal uke. Kjøttdagene var søndag & onsdag (gjerne pølser den dagen), rester i form av pytt-i-panne kunne forekomme på lørdag.

På feittirsdag spiste vi kokt, salt kjøtt, med potet, kålrabistappe & flatbrød som vi gjerne dyppet i krafta. Det finnes vel like mange lokale varianter av dette som all annen tradisjonsmat.

I år spiste vi denne maten sist søndag. Ettersom kona er nordmøring ble det ikke helt slik jeg husker det, men godt ble det læll!

Bon apetitt, & husk: Vi har alle godt av å faste litt innimellom. Foto: Viggers.

1 kommentar:

  1. Jeg var en tur i Bergen i går. På vei fra flyplassen til Fantoft så jeg følgende forretning fra drosjen; "Corneliussen Bakeri og Fetevarer".

    Jeg ble jo ikke så rent lite sulten av å se det bildet ditt Viggo,,,,nam nam....

    SvarSlett