Kong Haakon VII besøkte Nordland i 1937. En av oppgavene var den offisielle åpningen av - Riksvei 50 - bilveien over Saltfjellet den 3. juli dette året. Dermed var det for første gang mulig å kjøre Norge på langs, fra Svinesund til Salten. *)
Veien over Saltfjellet innledet en positiv utvikling av handel mellom nord & sør. For Nord-Norge var dette en viktig hendelse & et viktig årstall.
Et nordnorsk årstall.Postkortet viser polarsirkelstøtten ved den gamle riksveien over Saltfjellet, som her står der kongen åpnet veien. Ved omlegging pga nyveien i 1990 ble støtten flyttet østover til det nye polarsirkelsenteret.
Veien fra Oslo & nordover het opprinnelig riksvei 50, inntil den skiftet navn til E6 fram til Stjørdalshalsen, & het riksvei 6 nordover til Kirkenes. Navneskiftet fra Rv 6 til E6 skjedde deretter gradvis ettersom veikvaliteten oppnådde "europaveistandard".
. . . . . . .
*) Siste del av første avsnitt het fram til 14. september 2014:
"Dermed var det for første gang mulig å kjøre hele Norge på langs, kun med bruk av mindre fergestrekninger på to timer eller kortere."
Korrigert etter innspill fra Roar Michalsen, nedenfor.
Veien over Saltfjellet innledet en positiv utvikling av handel mellom nord & sør. For Nord-Norge var dette en viktig hendelse & et viktig årstall.
Et nordnorsk årstall.Postkortet viser polarsirkelstøtten ved den gamle riksveien over Saltfjellet, som her står der kongen åpnet veien. Ved omlegging pga nyveien i 1990 ble støtten flyttet østover til det nye polarsirkelsenteret.
Veien fra Oslo & nordover het opprinnelig riksvei 50, inntil den skiftet navn til E6 fram til Stjørdalshalsen, & het riksvei 6 nordover til Kirkenes. Navneskiftet fra Rv 6 til E6 skjedde deretter gradvis ettersom veikvaliteten oppnådde "europaveistandard".
. . . . . . .
*) Siste del av første avsnitt het fram til 14. september 2014:
"Dermed var det for første gang mulig å kjøre hele Norge på langs, kun med bruk av mindre fergestrekninger på to timer eller kortere."
Korrigert etter innspill fra Roar Michalsen, nedenfor.
Det var nok ikke mulig å kjøre hele Norge på langs da. I Nordland måtte du vente enda i 4 år før det ble satt inn bilferjer mellom Røsvik - Bonasjøen og Korsnes -Skarberget i Tysfjord.
SvarSlettTakk for korrigerende opplysninger. Teksten er nå endret.
Slett