fredag 6. februar 2009

Nyhetssuppe på en spiker


Adelsteen Normann Galleriet på Hålogatun kom brått i media onsdag 4. februar. Dagen før - eller var det mandagen - ringte NRK-journalist Bjørn Tore Pedersen & spurte litt rundt malerisamlingens oppbevaring, ettersom lokalene ble utleid til selskaper. Noen hadde vært på en åremålsdag, hvor en mann var blitt så beruset at andre gjester ble redd for at bilder skulle bli skadet av fall eller rødvin. I min egenskap av styreleder i Adelsteen Normann Stiftelsen ble jeg spurt om hva vi mente om saken.

Min holdning var at dette er et minimalt problem, sjøl om det nok er en reell mulighet for slike hendelser. Derimot var jeg mer bekymret for matservering & oppdekking av varmt- & koldtbord rett nedenfor store praktmalerier. Noe jeg også fortalte til Bjørn Tore Pedersen. Den vinklingen hadde de ikke tenkt på. Vi snakket også om en del andre sider rundt galleriets virksomhet. NRK-Nordland skulle drøfte internt i redaksjonen om det skulle lages sak på dette.

Onsdag morgen er det store innslag på NRK-Nordland, kulturnytt på P2 & artikkel på internett: Skades av saus & sprit? & Frykter at kunst skal ødelegges. Avrundet med et lengre innslag på distriktsTVsendinga kl 18.40.

Vi får se hvordan dette går. Lokalpolitikerne har kommet på banen, men finnes det andre alternativer til Hålogatun? Kunsten henger godt der etter min mening. All kunst er utsatt for en risiko, enten det henger på gallerier, i rådhuset eller står utstilt i parken.
Likefullt står det der, ubevoktet av andre enn sin egen storhet.

2 kommentarer:

  1. Suppe på en spiker ja, kunst må/bør henge slik at folk kan se den, å la kunsten støve ned på lager gir liten mening.

    Fin blogg du har.

    SvarSlett
  2. Husker vi var der på et av mine besøk i Bodø. Kjente igjen bildet du bruker også.

    Jeg syns det var en fin måte å la kunst være ramme rundt mange private markeringer og slutter emg til at dersom kunst ikke er låst inne i glasskap så vil de uannsett være utsatt. Men hvor mange ser da det som fins. Kunst skal også komme fram og glede folk.

    SvarSlett