onsdag 18. februar 2009

Nødrop fra Barentshavet - 18. juni 1952

18. juni 1952 er kvalfangeren M/K Kjelling på fangstfeltet i Nordishavet, sør-vest for Novaja Semlja, fire døgns kjøring fra Norge. Skipper er Vidar Willumsen fra Gildeskål. Under skyting med harpun får hans bror, kvalfanger Ragnvald Willumsen, foten i lina & blir dradd over bord.

Når mannskapet etterhvert får ham tilbake i skuta konstaterer de at ”foten hang i tynne leggskinnet”.

Foto fra Wikipedia

Dette er starten på den til da lengste redningsoperasjonen i fredstid i Norge. Uten muligheter til direkte radiokontakt med hjemlandet klarer de å formidle behovet for assistanse. De er for langt unna til å kunne rekke fram i tide på egen kjøl.

Et militært Catalinafly - som kan lande & ta av på sjøen - står i Tromsø. Stasjonssjefen, major Anonsen, er villig til å fly, men Kjelling befinner seg i yttergrensen av flyets radius, på 72 grader nord - 47 grader øst.

To & en halv time tok det å gjøre klar flyet & få flydd inn militærlegen dr. Bjarne Waaler fra Sørreisa. De går opp, etter fem & en halv time finner de båten i et hav større enn vi kan forestille oss. Mens bølgene øker i styrke går de både ned på sjøen, venter halvanna time på vannet & går opp igjen. Totalt tok redningsoperasjonen 12 timer & 20 minutter.
En redningsbragd av dimensjoner.

Historien er opprinnelig utgitt i boka Kan flyet komme, skrevet av Oddmund Ljone. Jeg fant den i Gildeskålboka 28. Alle med interesse for fartøy, fangst, fly & fryktløshet bør få med seg denne fortellinga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar