tirsdag 6. januar 2009

PR i vinternatta

Fire krav. Et godt medlemsmøte i DIS-Salten Slektshistorielag må foruten et interessant tema, gode møtelokaler & flink foreleser, i tillegg ha god forhåndsomtale. Uten forhåndsomtale kommer det ikke mange folk. Dette betyr PR i media, e-post til medlemmene & innlegging på opptil flere møtekalendere. Dette er en av mine oppgaver som leder i et slektshistorielag.

Lokalene. Vi har nok interessante tema, men lokalene er dårlige. Med 40 tilhørere er biblioteket fullt, på det meste har vi likevel vært hele 70 mennesker tilstede. Lokalet blir for smått når 250 medlemmer bor mindre enn 30 minutter fra møtestedet.

Foreleseren. Førstkommende torsdag skal Per-Olav Broback Rasch fortelle oss hva Arkivverket / Riksarkivet skal gjøre med ca. 25.000 ruller med mikrofilmet arkivmateriale, med totalt ca. 20 millioner sider. Hva skjer med disse? I årene 2008 til 2011 kommer det mye spennende på nett.

18 år gamle Per-Olav er Bodøs yngste, aktive slektsforsker & samtidig en av de flinkeste. Han har sjøl bedt om å holde foredraget & anslått tidsbehovet til to timer.

Det første haster mest. Skal vi rekke å få omtale i Slekt & Data må møtet legges inn i DISadm sin møtekalender. Det gjøres ca to ganger i året, der vi skriver tema under planlegging på rett sted, dato & klokkeslett. Seinere reviderer vi innholdet & tema etter hvert som det blir klart. Pr i dag har vi booket møter 12 måneder framover i DISadm.

Andre bolk på hjemmesiden. Nettredaktør Svein-Erik Davidsen legger ute en nyhetssak på bakgrunn av det som ligger i DISadm & det som han får tilsendt fra meg. Det gjør han ca ei uke før møtet starter. Gjerne slik.

Det tredje er omtalen. Etter noen e-poster & diskusjoner med PO lager jeg en kort pressemelding som han godkjenner, & denne sendes til medlemmene helst tre-fire dager før møtet. Se stoppested nr 6.

Origo.no er det fjerde. Skal stoffet inn i lokalavisa vår må det legges inn her. Pressemeldingen/medlemsinfo skrives som et INNLEGG i sonen Bodø & jeg krysser av slik at det også kommer i sonen nordlending.no. Du finner omtalen her. Videre legger jeg inn en kort-kort versjon som et ARRANGEMENT i kalenderen til sonen Bodø & nordlending.no, som du finner her. Utlegging i to soner gjøres i samme operasjon. Men underveis er det mange forhåndsvisninger & tilpasninger. Som regel legger jeg bilder inn, helst to forskjellige. Disse fikk jeg denne gang fra Per-Olav. Innsendte bidrag blir lagt ut på nett straks, & jeg kan seinere korriger opplysninger & skrivefeil hvis det oppdages. Vi kan også se hvor mange som har lest innlegget, de fleste er ikke-medlemmer.

Femte fase er nettavisa ab24.no eller avisa Bodø som den opprinnelig het. Her legges arrangementet inn i Bodøkalenderen, & det blir godkjent av redaksjonen før publisering. De har aldri avvist mine innlegg, & har noen ganger fulgt opp temaet redaksjonelt.

Stoppested nr 6 er e-post til medlemmene i DIS-Salten Slektshistorielag. Det går fort med ferdigskrevet stoff. Bilder kan ikke sendes her, & folk er vant til å få e-post fra meg 1-2 ganger i måneden. Ingen sure miner, heller kommentarer av typen: skulle gjerne vært der, & lager dere noe referat …

Sjuende etappe er viktig. Pressemelding & bilder sendes til en journalist i Avisa Nordland som synes dette er interessant stoff på bysida deres. Kanskje får vi et oppslag, avisa åpnes med stor spenning på torsdag morgen.

Det store spørsmålet nå er hvor mange som kommer på møtet torsdag 8. januar. Vil du være med å gjette? Premie i form av tidligere utgitte Salten Slekt til de to-tre som kommer nærmest. Gi ditt forslag i kommentarfeltet under. Det offisielle antallet er de som er inne i lokalet kl 20.30 (etter ½ time) uansett om de sitter eller står, & alle i lokalet inklusive PO telles med.

Takk til leder i DIS-Norge Torill Johnsen for utlån av foto av Viggers & PO.

5 kommentarer:

  1. Dette var grundig jobbing med PR siden. Mulighet for at andre kan lære noe av dette.

    SvarSlett
  2. Gjetter 50 stk.

    SvarSlett
  3. Det kommer nok 62 personer med så vel gjennomført PR.

    Dette var også en meget god presentasjon av hvordan PR for et medlemsmøte bør og kan gjøres. Foreslår at en kopi sendes til DIS-Norges Idebank og at en lenke til bloggsiden legges i en melding til DISdrift.

    SvarSlett
  4. Dette var en oppskrift man bør kopiere og tilpasse sitt eget miljø.

    takk Viggo :)

    enig med Vidar Øverli ang Idebanken og DiSdrift.

    SvarSlett
  5. Det kom 53 tilhørere & lokalet var smekkfullt.
    Førstepremie går til Per-Olav som var nærmest, & andrepremie til Vidar. Dere kan kontakte meg på DISchat, så sender jeg premiene til dere.

    SvarSlett