lørdag 3. januar 2009

Ti gode år

4. februar 1999 ble jeg valgt til ny leder i DIS-Salten Slekts­historie­lag for en periode på ett år ifølge statuttene. Mitt mål var å sitte i fem år. Tidligere års erfaring, som nok mange kan bekrefte, tilsa at det å etablere samarbeid i et styre, lage gode rutiner & etter hvert høste resultater, ikke er gjort på kort tid. Det har i disse ti åra vært gøy å jobbe med DIS-Salten & delta i andre fora i den etter hvert store DIS-Norge­fami­lien.

Ti år som styreleder hadde ikke vært mulig uten et positivt, hjelpsomt & uegennyttig miljø av personer som stiller opp når styret ber om hjelp.

Mange jobber i det stille & gjør en formidabel innsats, måned etter måned uten at de får de rosende ordene fra meg eller andre som de absolutt fortjener. Kilderegistrering av dødsboskifter har pågått kontinuerlig siden stiftelsen i 1992. Medlemsmøter, turer & slektsforskerdag krever en innsats, både måneder på forhånd & i nuet med rigg & rydd. Kirkebok- & gravstedsregistrering, opplæring av nybegynnere, hjemmeside, medlemsblad, foredrag for andre organisasjoner, hjelp til skoler & elever, søk etter slekt for andre personer, samtaler med likesinnede pr e-post eller på DISchat er noen av de mange deler av det å være en aktiv slektsforsker.

Av alle de mange menneskene jeg har møtt i denne sammenheng kan jeg ikke komme på én ubehagelig episode. Dog har jeg hørt en lang rekke utlegninger om slekt i n-te ledd med bruk av fornavn, benevnelse, emigrasjon & navnebytte for å nevne litt av det som opptar folk. Det må vi leve med, ikke alle klarer å samle seg rundt en tråd…

Jeg leste en gang om to gubber på samme arbeidsplass som skulle gå over i pensjonistenes rekker. De begynte å prate om hva de ville gjøre, nu når de fikk bedre tid? Jo, begge gledet seg til å putle med hobbyen sin. Det viste seg at de hadde samme hobby. Ikke én gang på 40 år hadde de fortalt om den! Hvilken glede de hadde forspilt.

Jeg synes det er greitt at alle vet hva jeg driver med i fritida. Det medfører en rekke kommentarer & spørsmål i løpet av året - alle av positiv karakter. Jeg misjonerer ikke, & snakker ikke om slektsforskning i tide & utide, men svarer når folk kommer med innspill.

Vi skal være stolt av den hobbyen vi har, & det er heller ingen hemmelighet at vi blir flere & flere!

4 kommentarer:

  1. Gratulere med 10 års jubileum og velkommen i vår bloggverden :)
    Lykke til videre Viggo

    SvarSlett
  2. Velkommen som blogger Viggo!!

    SvarSlett
  3. Hei Viggo!
    Gratulerer med den flotte bloggen!
    Skal bli moro å følge med på den.

    SvarSlett
  4. Håper du sitter i 10 år til!

    SvarSlett