Operasjon Claymore var det britiske navnet på det første Lofotraidet 4. mars 1941. Målet var å angripe fire steder i Lofoten - Svolvær, Stamsund, Henningsvær & Brettesnes. Aksjonen var den første av sitt slag under krigen - et raid der en gruppe tar seg inn på okkupert område, setter fienden ut av spill, utfører sabotasje & trekker seg ut med fanger & frivillige.
Flere skip på tilsammen 19.000 tonn ble senket. Det største var fabrikkskipet Hamburg som produserte frossenfilet til den tyske hæren. Hamburg var da verdens mest moderne fabrikkskip.
18 bedrifter ble ødelagt, 213 tyskere & 12 NS-medlemmer ble tatt till fange & ført til England. Med ble også 314 norske som ville slutte seg til utestyrkene i Storbritannia.
Lofotraidet ble sett på som meget vellykket av de allierte & norske styrkene. Den kjente kaptein Martin Linge deltok sammen med flere norske soldater. Likevel kan en spørre om hvilken krigstrussel sivile fabrikker hadde, når de den ene dagen ble bombet av engelske fly & den neste dagen av tyske fly?
Hurtigruteskipet Mira var på sørgående gjennom Tjeldsundet. Den britiske jageren HMS Bedouin avfyrte varselskudd, men da Mira ikke stoppet hurtig nok ble den senket. Det har blitt påstått at det var en tysk offiser som truet styrmannen til ikke å stoppe, men dette er blitt avsannet i ettertid av rormannen på Mira. 7 sivile omkom.
Tyskerene gjennomførte etterpå store represalier mot sivilbefolkningen. Ca 100 personer ble arrestert etter at raidet var avsluttet. Flere hus ble brendt ned.
Propagandamessig var Lofotraidet en viktig aksjon for de allierte, & det medvirket til at store tyske styrer ble låst fast til Norge.
I historisk sammenheng er nok 1941 et nordnorsk årstall. Lofotraidet var en historisk hendelse i Norge & et viktig kapittel i ei mørk historiebok - krigen.
Foto er lånt fra hjemmesida til Lofoten Krigsminnemuseum i Svolvær.
Museet er sannsynligvis Norges mest interessante krigsmuseum av sitt slag. Et besøk der anbefales sterkt. Reiser du med Hurtigruta er museet åpent mens båten ligger ved kai, ca 150 meter å gå.
Flere skip på tilsammen 19.000 tonn ble senket. Det største var fabrikkskipet Hamburg som produserte frossenfilet til den tyske hæren. Hamburg var da verdens mest moderne fabrikkskip.
18 bedrifter ble ødelagt, 213 tyskere & 12 NS-medlemmer ble tatt till fange & ført til England. Med ble også 314 norske som ville slutte seg til utestyrkene i Storbritannia.
Lofotraidet ble sett på som meget vellykket av de allierte & norske styrkene. Den kjente kaptein Martin Linge deltok sammen med flere norske soldater. Likevel kan en spørre om hvilken krigstrussel sivile fabrikker hadde, når de den ene dagen ble bombet av engelske fly & den neste dagen av tyske fly?
Hurtigruteskipet Mira var på sørgående gjennom Tjeldsundet. Den britiske jageren HMS Bedouin avfyrte varselskudd, men da Mira ikke stoppet hurtig nok ble den senket. Det har blitt påstått at det var en tysk offiser som truet styrmannen til ikke å stoppe, men dette er blitt avsannet i ettertid av rormannen på Mira. 7 sivile omkom.
Tyskerene gjennomførte etterpå store represalier mot sivilbefolkningen. Ca 100 personer ble arrestert etter at raidet var avsluttet. Flere hus ble brendt ned.
Propagandamessig var Lofotraidet en viktig aksjon for de allierte, & det medvirket til at store tyske styrer ble låst fast til Norge.
I historisk sammenheng er nok 1941 et nordnorsk årstall. Lofotraidet var en historisk hendelse i Norge & et viktig kapittel i ei mørk historiebok - krigen.
Foto er lånt fra hjemmesida til Lofoten Krigsminnemuseum i Svolvær.
Museet er sannsynligvis Norges mest interessante krigsmuseum av sitt slag. Et besøk der anbefales sterkt. Reiser du med Hurtigruta er museet åpent mens båten ligger ved kai, ca 150 meter å gå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar