søndag 1. mars 2009

Radio 8000 - 25 år

1. mars 1984 gikk jeg på møte i Frelsesarmeen i Bodø. Det var første gang som voksen. Tidligere hadde jeg bare vært i lokalet med min mor på julebasar & tombola. Denne dagen for 25 år siden var byens organisasjoner invitert til å starte en nærradio for Bodø. Inntil 1983 studerte jeg i Bergen, & var vel vant med å høre nærradio. Når et initiativ kom opp i hjembyen var det bare å møte fram. Ikke tenkte jeg å lage radio, ikke skulle jeg inn i noe styre, men det her gjaldt det å støtte ideen.

Det finnes ikke noe referat fra møtet. Interessen var stor. Et interimsstyre ble etablert. Frelsesarmeen hadde formannsvervet & teknisk leder med sivil jobb i Televerket - som Telenor het da. Jeg representerte da Lærerhøgskola, & kom inn i styret som sekretær.

Opprinnelig skule stasjonen hete Radio Bodø, men det kom kraftige protester fra skipsradiostasjonen Bodø Radio. Allerede på det konstituerende møtet 24. april ble navnet endret til Radio 8000, basert på postnummeret til byen vårres. Etter den tid het det bare Radio 8000 - et godt navn.

Øvrige saker på konstituerende møte var:
- orientering om arbeidet i interimsstyret
- økonomi
- organisasjonsplan
- konsesjonssøknad
- valg
- ønske om sendetider

Det siste var et meget optimistisk tema. Første sendingen kom på lufta 31. august 1985, dvs halvannet år etter det første møtet.

Jeg satt som sekretær i to år & deretter som formann i fem år, inntil jeg trakk meg ut i 1991. Da forlot jeg en bedrift med to ansatte & brukbar omsetting.

Det tok etterfølgerne mindre enn to år å kjøre nærradioen i grøfta - konkurs.

1 kommentar:

  1. Jeg synes godt du kan legge inn det flotte bildet av deg selv som var i AN nå lørdag! :)

    Faktisk er det et folkekrav!

    SvarSlett