søndag 8. mars 2009

Radio 8000 & Rolf-Erik Skog

Sist søndag blogget jeg om Radio 8000. Dagen før hadde Avisa Nordland ei helside i helgebilaget med gamle foto fra nærradiotida. Tilfeldig? Ja, min blogg var skrevet flere dager på forhånd, hele den helga var det slalåm i Tärnaby.

Med tillatelse fra avisa gjengir jeg et par pressebilder, opprinnelig trykket i nå nedlagte Nordlands Framtid.


Fra åpningssendinga lørdag 31. august 1985. Teknisk leder Rolf-Erik Skog foran. Bak fra venstre Espen Strøm, Ole Salomonsen, Viggo Eide & Atle Robertsen.
Foto: Harald Nordbakken

Rolf-Erik Skog var mannen som sto for alt teknisk & formelt arbeid med å få nærradioen i drift. Uten hans innsats ville vi aldri kommet oss på lufta. Dessverre sto det feil navn i den trykte avisa, men jeg har sendt korrigering til journalisten.

Gjennom nærradioen fikk jeg venner for livet, fra miljøer som jeg neppe ville kommet i kontakt med ellers. Rolf-Erik er en av dem.
Dessverre oppdaget jeg også at folk fra miljøer som sto meg nærmere, viste seg å være drittsekker som ikke ville tilpasse seg et fellesskap av tilsynelatende ulike organisasjoner, herunder partier & livssyn. Viktig erfaring på livets veg.

Det var sentralt med lokal musikk i nærradioen. I 1986 fikk vi kjøpt opp et lite arkiv med kun nordnorsk musikk, sponset av Nordlandsbanken . Det omfattet 99 lp-er, 16 singler & 19 kassetter. Med alt fra Rognan damekor til Olaf Bøes trekkspill. Reklamesjef Gunnar Angelsen i banken & jeg viser fram samlinga.
Foto: Frank Ludvigsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar