torsdag 12. mars 2009

I edderkoppens nett ?

Ja, jeg innrømmer det. Jeg har googlet mitt eget navn. Flere ganger. Det er ikke kun p.g.a. forfengelighet, mer av hensyn til egen datasikkerhet. Hvilke spor etterlater en person seg på nettet? Ettersom jeg er en ivrig slektsgransker, aktiv i organisasjonslivet, bevisst bruker media lokalt & innehar en offentlig stilling, vet jeg at navnet mitt finnes mange steder der ute.

Hvilket inntrykk får andre av å google meg, & framkommer det noe ufordelaktig - eller enda verre: noe usant om meg? Internett kan sammenlignes med et edderkoppnett. Tråder & linker mellom en rekke sammenhengende & tilfeldige punkter. Blir en tråd kuttet går kommunikasjonen uforstyrret en annen vei. Sitter vi fast i klisteret i det digitale edderkoppnettet & venter på at rovedderkoppene skal komme ?

NRK Brennpunkt har noe de kaller maktbasen. Her, av alle steder er mitt navn nevnt. Viggers & ti andre personer kretser rundt tre styrer/foretak, et frimureri av makt & motmakt, en losje av intriger, fordekt informasjon & manipulasjon?

Se kartet, trykk på linken: Større kart, studér edderkoppenes maktspill.

Til orientering er navnene på en god del av "edderkoppene" nå endret etter kommunevalget i 2007 & siste årsmøte i Nordlandsmuséet. Grunnen til det tette edderkoppnettet ligger i at Nordlandsmuseet har organisert driften i tre styrer, pga kommersiell bygging & drift av et publikumsbygg på Kjerrringøy gamle handelssted. Dermed vil de fleste styremøter ha tre innkallinger, tre sakslister & tre referater, pga aksjeloven & lov om stiftelser. Verre er det ikke!

1 kommentar:

  1. Å gøy fant meg selv også. Må se å fisjonere Coopen så jeg får nett, nå er det bare en pen stjerne

    SvarSlett