onsdag 2. september 2009

Høstens første medlemsmøte

Jeg skal i ilden nå på torsdag - samt onsdag i neste uke - når DIS-Salten Slektshistorielag starter møtesesongen etter en varm & solrik sommer.

Første høstmøte er ofte ikke så godt besøkt. Vi kan være heldig & ha sommer denne dagen, eller uheldig & ha en våt, mørk høstkveld. Derfor satser vi på egne krefter. Møter med eksterne innledere kommer seinere på høsten.

Torsdag den tredje skal jeg snakke om to emner:
- om hvermannsens mulighet til å legge inn sitt personlig kulturminne, sin personlige historie. Her skal jeg snakke litt generelt, vise søkemuligheter & et par eksempler, før jeg legger inn en digital fortelling sjøl. Fortellingen er om en gammel kjøpmann i Bodø som er omtalt i to ganger på bloggen Tid & rom som du leser nå. Kanskje noen allerede gjetter navnet på vedkommende?

Sjølvsagt skal jeg også orientere om DIS-Norges konkurranse vedrørende digitale fortellinger omtalt her.
  • Slektsblogging
- med utgangspunkt i blogglista vi finner under lederbloggen i DIS-Norge skal vi surfe gjennom en god del norske, tre-fire utenlandske & et knippe lokale bloggrom. Gjennomføringa her vil nok styres av de oppmøttes interesse & spørsmål.
Alle kan ikke gjennomgås. Foreløpig har jeg merket meg ti meget gode blogger, noen som er ok & noen som er mer variabel i innholdet. Sjølvsagt skal de fem bloggene jeg vet om i DIS-Salten presenteres.

For de som er interessert i å lage sin egen blogg vil vi onsdag i neste uke gjennomføre et kurs i "lag din egen slektsblogg".

PR-opplegget følger prinsippene jeg skrev om under PR i vinternatta, dog tilpasset at jeg sjøl er innleder denne gangen. Illustrasjonen over til høyre er omtalen som er lagt inn på origo.no. Den kan resultere i forhåndsomtale i Avisa Nordland. Vel møtt alle som kan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar