søndag 6. september 2009

Digitalt fortalt & bloggjungelen

Digitalt fortalt ble presentert for vel tretti medlemmer sist torsdag. Når en står sånn foran ei forsamling & snakker, samtidig med at en skal gjøre noe på dataen, er det lett å overse noe. Heldigvis ga forsamlinga klar beskjed når noe ikke var riktig utfylt, eller når jeg "ikke så" det jeg gjorde.

Etter en generell gjennomgang & visning av bl.a. den digitale fortellingen om Papirdokkene mine logget jeg inn & la inn ei historie. Sjølvsagt hadde jeg jukset litt & laget tekst på forhånd. Bildene var lagret på PC'n, & jeg hadde tenkt i gjennom rekkefølgen.

Historien jeg la inn heter Ulrick Riedl & omhandler en tsjekkisk handelsmann i Bodø. Medlemmene syntes dette var en interessant måte å formidle historien på. En av dem Åse fra Åsen - sa at hun hadde en historie fra krigen som hun skulle legge ut sjøl seinere, etter en liten bearbeiding.

27 av de vel 30 oppmøtte.
Foto: Svein-Erik Davidsen

Andre del av møtet var en gjennomgang av 12-15 ulike blogger med slekt & historiske tema. Underveis snakket jeg litt om teknikker & tips for redigering, lenking, bilder & copyright.

Ulovlig fildeling er i media, & her må en være forsiktig & ikke stjele bilder som andre eier. Willy fra Tverlandet mente at jeg var for kortfattet om en så viktig sak, & han har nok rett.

Oppfølginga er et bloggkurs onsdag f.k. Jeg håper at i alle fall noen kommer, men det er jo ikke nødvendig å gå på kurs for å lage blogg. Det er bare å sette i gang. Les mer på DIS-Saltens møtereferat her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar