lørdag 5. september 2009

Minneboken om Bodø

På nettauksjonstedet QXL.no ligger det for salg ei bok jeg har i bokhylla mi. Jeg arvet Minneboken om Bodø av mine foreldre & er ikke interessert i å kjøpe boka, men kanskje noen av leserne mine er interessert?

Sjøl har jeg brukt mi bok ofte for å se både folk (som jeg ikke er i slekt med), hus, gater & butikker. Mange ganger har bildene - sammen med et gammelt bykart - vært nyttig for å identifisere hvor hus & butikker lå før bombingen i 1940.

Det er feil i teksten til ett foto minnes jeg, ellers er det rett. Forfatteren var mangeårig bestyrer & konservator ved Nordlandsmuseet - Eivind Thorsvik 1908-2001. Jeg var i begravelsen hans.

Selgeren beskriver boka nøkternt slik:
Eivind Thorsvik (red.): Minneboken om Bodø. En kavalkade i bilder over Bodø i hverdag & fest fra tippoldefars tid til i dag. Ødegaards Forlag, uten utgivelsesår. – seneste bilde i boken er datert 1952. 106 sider. Inneholder 5 siders tekst (”En liten Bodø-historie”) & ca. 100 sider med bilder fra Bodø – oftest to bilder pr. side med litt tekst til hvert bilde. Originalt grønt dekorert helsjirtingsbind. Navn på første blanke siden. Boken ellers i bra stand. Sendes billigst som smartpost-pakke (115 kr).
Auksjonen finner du her, sluttdato er 7. september 2009 kl 21:30. Jeg kjenner ikke selgeren, men ser at han har flere andre historiske bøker til salgs på qxl.no

1 kommentar:

  1. Høyeste bud var kr 70 før jeg la ut bloggen, & den ble solgt for kr 170. To bydere konkurrerte hardt om boka.

    SvarSlett