mandag 21. september 2009

Gadgets 2 - bruk av etiketter

Variasjon i bloggoppsettet søker jeg - som tidligere forklart - gjennom å rullere på sideelementene. Et av disse sideelementer [gadgets] er lista over etiketter, som hos meg heter Rom & tid.

Etiketter er viktig, det er fellesnevneren på flere blogginnlegg. En av mine etiketter heter Tidsreise. Dersom leseren liker et innlegg med den etiketten kan hun trykke på etiketten under innlegget & et internt søk i bloggen lister opp alle innleggene med den tittelen. Det siste øverst.

Jeg prøver å begrense antall ulike etiketter, slik at jeg ikke ender opp med en lang rekke etiketter som er brukt kun en eller to ganger. Mine tre mest brukte etiketter er Lokalhistorie, DIS-rommet & Tidsreise - så det er vel dét bloggen dreier seg om. Den minste brukte etiketten er Samisk.

Imidlertid er det noen som ikke bruker etiketter som en søkemulighet. Derfor har jeg også lagt inn flere bilder i sidemargen. Bildene er deretter gjort til aktive lenker. Når en besøkende klikker på bildet av det gamle Grand Hotell i Bodø gjennomfører hun et søk på etiketten lokalhistorie. Erfaringa mi er at flere trykker på bildene i margen. Forhåpentligvis finner de da noe interessant i tidligere publiserte blogginnlegg.

Jeg har ikke laget bilder/aktive lenker til alle etikettene mine. Det er sjølsagt interessant å legge slike lenker til nettsteder utenfor bloggen, se til dømes Historiesajten langt nede i margen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar