onsdag 23. september 2009

Evig eies kun det tapte

Evig eies kun det teipte – sa vi en gang i nærradiotida. Materialet på lydbånd & kassett dokumenterte sendingene. Noe av dette var utvilsomt av historisk verdi, men langt fra alt. Vi slektsforskere & historisk interesserte mennesker ser sjølsagt positivt på arkiver, biblioteker, magasiner & museer. Her får vi nyttig informasjon til glede for både hobby & framtidige generasjoner.

Men hva med vårt eget arbeid? Arkiverer vi vår slektsforskning på skikkelig vis? Hva med bloggen du & jeg skriver? Hvordan ta vare på materialet på en sikker måte? Jeg har ikke tro på at bloggleverandøren til evig tid vil lagre materialet. En dag kommer nok beskjeden: du må flytte bloggen, serveren blir lagt ned, tjenesten er opphør. Takk for laget, & god natt, om 30 dager er det slutt.

Jeg har sett på muligheten til å lagre bloggen på annen måte, i denne omgang på papir & elektronisk.

Elektronisk lagring er enklest. Ved å åpne bloggen & velge Fil > Lagre side som (Ctrl-S) > … kan jeg lagre bloggen som Nettside, bare HTML. [Firefox brukes her i huset]. Dermed får jeg en digital kopi som lagres på harddisk & kan kopieres til CD-rom plate el.l. I denne filen kan jeg også åpne kommentarfeltene.

Papirlagring antar jeg er best i PDF-formatet. Med rundt 200 innlegg på bloggen har jeg valgt å først lagre hver måned for seg i PDF, samt skrive denne ut på papir. Ulempen ved dette er at kommentarene fra andre ikke kommer med. Fordelen ligger i å skrive ut nettsidene på papir & sette dem i en perm. Lettere å bla seg igjennom.

Jeg har testet en rekke programmer som kan konvertere websider til PDF. Konklusjonene mine får du i bloggen "Fra HTML til PDF".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar