torsdag 4. juni 2009

PR i sommernatta

PR i vinternatta skrev jeg om i januar i denne bloggen.
Det går i korte trekk ut på å lage forhåndsomtale, forhåndsomtale & forhåndsomtale i en rekke ulike kanaler. En av disse er å sende e-post til en journalist som er interessert i å dekke lokal kulturhistorie. Det har vi i Gull Pedersen i Avisa Nordland.

Temaet i dagens historiske tur fattet interesse, & Gull ringte meg tirsdag for tips om hvem som burde intervjues. - Jo, det er jo på gården til Ole Martin Jarlodd, så jeg syntes du bør kontakte ham, sa jeg. Det ble gjort & i går onsdag var hele forsida på del to av Avisa Nordland - næravisa - viet til Historisk vandring.

Dette var veldig positivt, i overkant av hva jeg forventet. Et av bildene - spiralringen - sendte jeg til avisa, & ekstra hyggelig er det at trivelige Jarlodd er så fint portrettert.

Tirsdag ettermiddag var jeg, arkeologen, lærerinna & husmannen rundt på Kalvhagen & naboeiendommen Kjerkmyr for å lokalisere funnstedene. Da skjønte jeg at når bygdeboka sier "her ligger en gravhaug" så er det nok mer korrekt i dag å si "her lå en gravhaug" eller "her fant de ei gravrøys". Nå er det lite å se av forhøyninger. Likevel gir terrenget et godt bilde av situasjonen for 1.000 til 1.500 år siden.

Arkeologen skulle ta en ny tur torsdag formiddag med GPS for å lokalisere funnstedene bedre.

Arrangementet er også lagt ut på origo.no. Trykk på det lille bildet så kommer du til omtalen som i store trekk er lik mitt blogginnlegg om Historisk tur til Kalvhagen.

1 kommentar:

  1. Heldige er de som har en "lokalavis" - Akershusavisene er ikke særlig interessert i det vi gjør i Oslo, og Oslo-avisene synes stort sett vi er noen særinger. Dette merker vi også ifbm Slektsforskerdagen.

    Men vi får bare stå på!

    SvarSlett