søndag 28. juni 2009

Reservebrua i Valnesfjord 1940



Krigen i Bodøområdet er tidligere blogget om. I historien om Taimi nevner jeg de ca 40 finske flyktningene som i slutten av april måtte gå fra Bodø til Sverige, via Fauske & Saltdal. Tidlig under krigen ble brua ved Strømsnes i Valnesfjord ødelagt. Ei provisorisk bru ble anlagt på stedet, & disse to bildene viser de vanskelige forholde flyktninger & evakuerte hadde.

Gutten på bildet til høyre er seks år gamle Knut Isaksen som måtte evakuere fra Bodø sammen med sine foreldre & søsken. Knut forteller sjøl:
"Kristian & Ane Isaksen la i vei mot Valnesfjord med sine 7 barn & de eiendelene de klarte å bære med seg. (...) Far min kjørte trillebår & som yngstemann fikk jeg sitte på lasset innimellom. Etter det jeg husker gikk vi i tre døgn . 5 mil fra Bodø til Strømsnes i Valnesfjord. Da vi kom dit fikk vi bo i et gammelt bryggehus ved brua, hvor det tidligere hadde vært drevet butikk."
På det øverste bildet ser du hele familien med faren & trillbåra fremst. Det var ikke uvanlig at evakuerte & flyktninger måtte gå langt under vanskelige forhold.

Knut Isaksen døde i fjor. Jeg kjente han, & snakket med Knut noen få uker før han var borte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar