søndag 16. mai 2010

Digitalt dukkehus

Anne Grete Mensen fra Bodø var en av to vinnere i DIS-Norges konkurranse om digitale familiefortellinger. På lansdsmøtet i slutten av april ble resultatet kunngjort, men askeskyen medførte at premien hennes først blir utdelt i september.

Artikkelen til venstre fra Avisa Nordland viser en glad prismottaker. Lurer du på hvordan avisa klarte å snappe opp denne godsaken? Tjaa...

Oldemors dukkehus kan du lese ved å klikke på bildet til høyre.

En annen fra DIS-Salten som stilte i samme konkurransen var Ole Martin Jarlodd. "Å være postfører i gammel tid var både strabasiøst & livstruende. Historien om min tippoldefar fra Slåtterøya i Lurøy" - innleder han sin fortelling.

Postfører i gammel tid
finner du ved å klikke på kirkeboka.

Om hundrede aar er ikke alt glemt, forteller Lina-Sofie Normann - også hun DIS-Saltenmedlem. Historien om hennes morfar Ingvald Normann starer med at " Ingvald var født i Steigen i 1874. Hans far var husmann & Ingvald & søsteren bestemte seg for å emigrere til Amerika for å forsøke å skape seg en bedre tilværelse enn de hadde mulighet for hjemme. De kom til Rhinelander i Wisconsin i 1896 & Ingvald fikk der sammen med norske kamerater jobb med tømmerhogst."

Les mer ved å klikke på bildet av hennes staute morfar.

Ja, forresten - hva er digitalt fortalt digitaltfortalt.no ?

søndag 9. mai 2010

Bodø flyplass på 1950-tallet

I oppveksten på 60-tallet var vi ungene nesten mer innenfor enn utenfor flyplassgjerdet. Propellfly var like vanlig som jetfly, & ruteflyene var 10-20 % billigere om kveld & natt enn på dagtid. For å spare penger tok folk, gjerne de som skulle betale reisen sjøl, nattflyene. Det ble noen seine kvelder på flyplassen for å treffe storebror Jan under hans mellomlandinger på veg til & fra militære utposter i nord & sør.

Flyplassrestauranten - på postkortet - var elegant. Kvite servietter på kvit duk. Veisviserskiltet Flighttime from Bodø har sin egen historie.

Midnattssolflyet på Bodø Flyplass 1954

"I en periode på 1950-tallet hadde SAS en sein kveldsavgang fra Oslo til Bodø, som ble markedsført som Midnattssolflyet. Det ble gitt garanti for å få se sola, i alle fall over skyene.

Ved åpninga av ruta i 1954, ble åtte år gamle Johan Albert Kalstad sammen med faren Karl, søskenbarnet Kalle, hunden Dilko & en rein hentet inn fra Hamarøy for å oppfylle de reisendes forventninger om det eksotiske Nord-Norge: Samer & midnattssol."

Tekst fra kulturnett.no - Fotografier fra Nord-Norge

Foto: Johnson & Sotberg, Bodø.

fredag 7. mai 2010

PR i vårnatta

PR, PR & PR. Det er de tre viktigste stikkordene for å skape oppmerksomhet rundt slektsforskning, lokalhistorie & kulturminnevern. I løpet av vel ei uke har DIS-Salten Slektshistorielag hatt tre oppslag i næravisa til Avisa Nordland. Alle tre omtalene sto nederst på andre side i avisdel to. Tekstene bygget på informasjon sendt til medlemmene med kopi til én journalist.

Onsdag 28. april presenteres Per-Olav Broback Rasch som det første medlemmet fra vårt lokallag i DIS-Norges hovedstyre. Nå viste det seg at påstanden ikke var helt korrekt, ettersom Rolf B. Holte var vara til styret for ti år siden. Imidlertid er PO den første fra Salten som vi foreslo til styret. Fotograf bak bildet er ikke Gull slik avisa skriver, men Viggers.

Tirsdag 4. mai er oppfordringen til folk om å registrere & fotografere gravminner temaet. Her gjenbrukte journalisten sitt eget bilde fra Gravminnefotografering i Bodø.

Torsdag 6. mai er turen kommet til kveldens tema på medlemsmøtet: Slekter i Rana & Hemnes. Et vellykket møte med mer enn 30 deltakere i et flott vårvær.

Ja, PR kan lykkes av & til.

tirsdag 4. mai 2010

Slekter i Rana & Hemnes

Slektshistorie i Rana & Hemnes er kveldens tema torsdag 6. mai kl 20 når DIS-Salten Slektshistorielag får besøk fra kolleger i Rana Slektshistorielag. Leder Sigbert Fryxell & Carl-Anders Olsson skal fortelle om de spennende prosjektene laget sør for Saltfjellet jobber med.

Rana Slektshistorielag arbeider med å lage en ny gardshistorie for Rana. I påvente av en ny bokutgivelse har de laget en internettversjon av den "gamle" gardhistoria til Anders Frøholm som kom ut for 45 år siden.

Sigbert Fryxell forteller at internett-versjonen er lett å finne fram i. Den sorterer gårdene både alfabetisk & etter gårdsnummer. På hjemmesida til Rana Slektshistorielag er det også mulig å melde inn feil & mangler. Innenfor hver gård er det også en hovedansvarlig kontaktperson.

Carl-Anders Olsson fra Korgen arbeider spesielt med bygdeboka Hemnes Gård & Slekt. På hans nettsted – som er en slektswiki er alt lagt ut & korrigeringer kunngjøres fortløpende. Ved hjelp av internett & PC er det mye slektsfaglig stoff fra Rana en nå kan boltre seg i.

DIS-Salten Slektshistorielag på Bodø bibliotek torsdag 6. mai kl 20. Vel møtt alle som kan. Ta gjerne med venner & historisk interesserte. Åpent for alle interesserte.

lørdag 1. mai 2010

1960 - U2-flyet skutt ned - 1. mai

Den sorte dame var en kjent gjest i Bodø på slutten av 1950-tallet. Byens befolkning hørte snakk om et mystisk jetfly, sort av farge & med fasong som et glidefly. Det kom på korte besøk i den ytterste hemmelighet. Overvåking, spionasje, kald krig?

1. mai 1960 satte U2-flyet både Norge & Bodø på verdenskartet. På vei fra Peshawar i Pakistan til Bodø ble flyveren Francis Gary Powers skutt ned av sovjetiske fly over Sverdlovsk. Powers (1929-1977) overlevde nedskytningen & store deler av både fly & spionasjeutstyr falt i russernes hender.

U2-overflygningene var kjent for de sovjetiske lederne, men de manglet bevisene. På gamle filmopptak fra den røde plass denne 1. maidagen ser vi at marskalk Sergej Birjusov kommet fram til statsminister Nikita S. Khrusjtsjov & hvisker ham noe:
- Vi har skutt ned flyet ! - Godt gjort, svarer partilederen & smiler bredt.

Detaljer om nedskytningen ble først kunngjort ei uke seinere, etter at amerikanske kilder hadde spredt desinformasjon om et værfly som var forsvunnet over sovjetisk territorium.
- As already announced on May 3, a United States National Aeronautical Space Agency unarmed weather research plane based at Adana, Turkey, and piloted by a civilian American has been missing since May 1. The name of the American civilian pilot is Francis Gary Powers, born on August 17, 1929, at Jenkins, Kentucky.

De viste ikke at Powers var i live & at sovjetrusserne hadde U2-flyet mer eller mindre intakt. Khrusjtsjov triumferte:
- Jeg må fortelle en hemmelighet. Når jeg først fortalte om hendelsen så fortalte jeg bevisst ikke at piloten var i live & uskadd… se nå på hvor mange dumme ting amerikanerne har sagt.

Khrusjtsjov raste over amerikanernes opplagte grensekrenkelse & de norske myndighetenes aktive & passive bistand. - Vi visste ikke at U2 mellomlandet i Bodø, sa regjeringa Gerhardsen & ambassadør i Moskva O. C. Gundersen. Men noen visste. Både i regjeringa & i forsvaret. Den iltre & impulsive Khrusjtsjov truet med å bombe Bodø, krigsfrykten her i byen var reell.

To uker etter nedskytningen møttes den sovjetiske lederen & president Dwight D. Eisenhower (1890-1990) til et lenge avtalt toppmøte under Øst-vest konferansen i Paris. Statslederne møttes 16. mai, for å drøfte en prøvestansavtale for utviklingen av atomvåpen, men frontene var stivnet til is. Det som kunne blitt starten på en nedrustningsepoke ble det stikk motsatte, den kalde krigen fikk fortsette i 30 år til. President Eisenhower hadde med U2-affæren forspilt sitt politiske ettermæle.

Isfronten mellom Norge & Sovjetunionen tinte litt noen år seinere da Nikita S. Khrusjtsjov (1894-1971) besøkte Norge. Besøket ble godt mottatt her i landet, men misnøyen med den sovjetiske lederen var økende på hjemmebane. I oktober 1964 - bare noen måneder etter Norgesbesøket - ble han avsatt som statsminister & førstesekretær i partiet etter vedtak i sentralkomiteens presidium. Hans kritikere mente bl.a. at han hadde ført en for sterkt personlig preget politikk. Nye ledere overtok i øst & krigen ble enda mer kald.

1960 var en viktig nordnorsk hendelse, den kalde krigen ble kaldere, et nordnorsk årstall.

fredag 30. april 2010

Nordnorske årstall - ei oppsummering

Dette er ei liste over noen viktige nordnorske årstall. Den vil bli ajourført etterhvert. Klikk på teksten, så kommer du rett til dét bloggemnet.

890 - Ottars reise
1599 - [kommer seinere]
1789 - Vardø får bystatus
1890 - Trollfjordslaget
1937 - Veien over Saltfjellet åpnes
1940 - Bodø bombes 27. mai
1940 - [kommer seinere]
1940 - [kommer seinere]
1941 - Lofotraidet
1960 - U2-flyet skutt ned - 1. mai

torsdag 29. april 2010

Pelle Molins dødsdag i regn

Pelle Molin - Ådalens diktare - døde i Bodø 26. april 1896 & ligger begravet på Breivika kirkegård. Kirkegården var i bruk fra 1886 til 1919 & er nå regulert til parkformål & fotballøkke. Navnet Pelle Molins plass brukes også i noen sammenhenger.

Sist mandag, i sklett-eling & regn, møttes ni frosne bodøværinger for å legge ned blomster på svenskens grav - 114 år etter hans død. De fleste frammøtte var nok medlem av det lokale Pelle-Molin-selskapet. Ikke jeg, jeg var der for å støtte de som holder ut i slikt vær, & for å ære svenskens som jeg har kjent til i hele mitt liv. Plassen er en viktig del av mitt oppvekstmiljø.

Pensjonert journalist Knut Hoff holdt en tale som vinden nesten tok - så kort som nødvendig - med mer eller mindre presise opplysninger.

Pelle Molin var en eventyrer, vandrer, forfatter, journalist & maler. Han levde 32 korte år, & da han døde sørget byens unge kvinner.
Foto © Viggers