onsdag 22. april 2009

Digitalt fortalt - digitaltfortalt.no

Sist lørdag hørte jeg et foredrag, på DIS-Norges tillitsmannkonferanse, om Digitalt fortalt.

Digitalt fortalt kom på nettet i februar 2009 & er ABM-utviklings satsning i Kulturminneåret 2009, men Digitalt fortalt vil bestå også etter 2009.

ABM-utvikling står for statens senter for arkiv, bibliotek & museum. Oppretta i 2003 i samarbeid mellom Kultur- & kyrkjedepartementet & Kunnskapsdepartementet.

Digitalt fortalt er personlige fortellinger knyttet til kulturminner fra hele landet. www.digitaltfortalt.no er ett nettsted for "de spennende & annerledes fortellingene - der det legges vekt på å være personlig." Har du noe å fortelle? spurte Siri Slettvåg & Anders Olsson fra ABM-Utvikling. Du finner bilder fra presentasjonen på lederbloggen her.

Hva er en digital fortelling?

En digital fortelling kan være en tekst med illustrasjoner, en video, en lydfil, animasjoner, fotografier eller en nettutstilling. Fortellingene kan ta utgangspunkt i ulike typer kilder, både skriftlige & muntlige, de kan ta utgangspunkt i gjenstander & i personlige opplevelser.

Mens foredragsholderne viste oss hvor enkelt & greitt vi legger inn ei digital fortelling, tok to tilhørere fra DIS-Norge - undertegnede fra DIS-Salten & Per Aase Andresen fra DIS-Hordaland & la inn hver vår digitale fortelling. Obs det var ikke avtalt mellom oss.
Jeg hentet stoffet mitt fra bloggen om Taimi Kumpulainen. Per skrev om Laksevåg Museum/Laksevåg Kultur-Historiske Forening. Du ser hans fortelling øverst på skjermutsnittet, & min nederst.

Min digitale fortelling finner du her. Per sin digitale fortelling er i skrivende stund borte, sikkert for redigering & utvidelse. Når jeg tenker etter er det mange slike digitale fortellinger jeg har laget her på bloggen siden 2. januar.

Hellä Kumpulainens historie finner du forresten her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar