torsdag 15. oktober 2009

200 besøk - hvor kommer de fra ?

Bloggen Tid & rom besøkes av ca 1.000 gjester hver måned, dvs ca 35 i snitt pr dag. Hvor kommer de fra?

Jeg har analysert 200 fortløpende besøk som fant sted i tidsrommet 24. til 30. september.

22 besøk kom fra ukjent sted, det antar jeg er personer som har bokmerket bloggen & åpner den fra favoritter o.l. Med andre ord interesserte lesere. Hele 52 besøk kommer fra andre blogger der min blogg ligger i ei bloggrulliste. Dette kan være eieren av bloggen, samt andre interesserte personer. Tilsammen utgjør de interesserte leserne 74 besøk eller 37 %.

Google er fortsatt den største søkemotoren med 87 treff, mens abcsok.no er nest størst (15 treff). Kvasir er nesten ikke i bruk. I analyseutvalget var iam.no også i bruk i flere tilfeller. Hele 57 % (113 treff) av de som kommer innom har søkt på et ord eller setning. De aller fleste av disse er kort tid inne & leser bare litt: Nei, dette var ikke av interesse for meg...

De siste 13 % kommer fra lenker som ligger på andre nettsteder, t.d. lofoten.com, origo.no eller slektsforum.

Figuren til høyre viser noen av sidevisningene på et tilfeldig tidspunkt i perioden. 38 besøk er på hovedsida, kanskje har disse bare lest den øverste bloggen - muligens noen lenger ned.

De nyeste innleggene Navn i stein & Nordisk tidsreise .. har tre lesere hver, dvs at de er åpnet som egen sidehenvisning. Bloggen om Reservebrua ... har hatt seks besøk, jeg antar at det er skoleelever i Fauske som har søkt opp"Valnesfjord under krigen". Ellers er det eldre innlegg som noen har googlet fram til.

Sjekk av IP-adresser
ligger nesten til enhver tid blant de ti mest besøkte sidene mine. Tydeligvis et behov for denne kunnskapen.

2 kommentarer:

  1. Eg er ny som blogger, og har Bloggurat som telleverk. Det viser ca 25 lesere på ei veke. Eg får håpe det er interesserte lesere - -

    Eg har lenge hatt ei heimeside, Hasto. Der får eg kvar veke statistikk fra Telenor, som viser ca 900 forespørseler pr veke (kva det nå enn betyr). Alltid størst er oppslag på sidene om Hurtigrute-turen. Så kjem turen til Gaukhei. Og så som nr 3 kjem ei side med "bordvers" som tittel. Eg brukte 2 min på å legge ho ut sidan eg hadde klar teksta eg skulle bruke som sangark ved ein konfirmasjon. Og det er gjerne ved konfirmasjonstider det er mest tilslag på den - -
    Andre sider eg har som eg brukte mange dager på å utforme, har langt færre tilslag. Sånn er det.

    Eg veit ikkje korfor Gaukhei har mye tilslag. Kanskje har det med miniatyrbildet å gjøre, - det er to jenter som bader - -

    SvarSlett
  2. Jeg bruker webstat.no som teller. Den er lett å administrere og den viser lavere tall enn alle andre. Jeg har her stoppet telling av min egen Ip-adresse.

    Har du lest denne bloggen:
    http://tidogrom.blogspot.com/2009/11/gadgets-4-tellerverk.html ?

    Jeg kan godt komme med noen tekniske kommentarer til din blogg som jeg har i min bloggliste. (Fordi den er så god). Men jeg foretrekker å ta det i dialog på DISchat. Du treffer meg der om kveldene.

    Ja. det stemmer at stor arbeidsinnsats i innleggene ikke påvirker antall besøk. Min blogg om "luggan" får stadig nye treff.

    SvarSlett