tirsdag 13. oktober 2009

Foredrag for damer

I løpet av en knapp måned har jeg holdt to foredrag om landskapsmaleren Adelsteen Normann for to forskjellige kvinneforeninger.

8. september snakket jeg på galleriet i Hålogatun for lokallaget av Foreningen for brystkreftopererte. Oppdraget var avtalt i god tid, det møtte ca 20 kvinner. Byen er ikke større enn at jeg kjente flere av dem fra før, på ulike måter.

Det er stemningsfullt å bli guidet i 45 minutter gjennom spisestua, dagligstua & vinterhagen. Krydret med fortellinger om maleren som reiste Fra Bodin til Berlin. Da jeg gikk derfra startet del 2 - vinkurs med ost.

3. oktober snakket jeg på Bodø Hotell for et møte i Inner Wheel. Innlegget var avtalt to-tre dager på forhånd, en annen foredragsholder med et annet tema hadde gitt avbud. Det eneste jeg kunne snakke om på så kort varsel var maleren fra midnatsolens land. Her skulle jeg vise lysbilder fra en PC. Et par timer før foredraget sjekket jeg lokalene, ingen PC der, men videokanonen i taket var på plass.

Med medbrakt bærbar datamaskin, grundig opplest i manuset, forberedt & pyntet møtte jeg ca 20 damer fra flere Inner Wheel klubber i Salten. Lysbildeforedraget mitt inneholder malerier vi ikke har i samlinga på Hålogatun, men hovedstammen i det jeg snakker om blir noenlunde likt det jeg sier på galleriet.

Men hva skjer når bildene kommer opp på skjermen bak meg? Katastrofe, de gjengis ikke korrekt, en farge manger! Vurder sjøl forskjellene, rett farge til venstre:

Etter min mening mangler rødfargen. Når alle farger gjengis som en miks av RGB - rød-grønn-blå vil svært mye bli ødelagt. Lysbildene ble mørke, fargene misvisende & opplevelsen grunnere. Huff!

Årsaken lå sannsynligvis i VGA-hannpluggen. En av pinnene manglet. Fargene i VGA-pluggen er for delt slik: Pin nr 1 rødpinn, pin nr 2 grønnpinn & pin nr 3 er blåpinn. Erfaring fra jobben min viser at når uvørne brukere sette VGA-pluggen feil vei (opp-ned) i en PC & bruker litt makt, vil den ytterste pinnen bli dyttet inn. Dermed blir overføringa ødelagt idet 33 % av fargene forsvinner.

Når foredraget er begynt, tida er knapp & 10 meter kabel er festet til vegg & tak er det ikke mye å gjøre med det.
Ja, jeg varslet dama i resepsjonen etterpå.
Ja, jeg ringte konferanseavdelinga noen dager seinere.
Nei. Han hadde ikke hørt noe fra resepsjonen, &
nei, han hadde aldri vært borti problemstillinga, men
ja, han takket for informasjonen.

Ja, jeg tar med egen videokanon neste gang, i tilfelle rottefelle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar