torsdag 30. april 2009

Sarithas første plakat

I januar blogget jeg om Sarithas plakat. Saritha Kildahl Antonsen er et friskt pust med ideer & evner vi virkelig trenger i slektsforskermiljøet.

Illustrasjonen her er den første plakaten hun laget for "DIS-rommet", til et lørdagstreff DIS-Ungdom avholdt på Bodø bibliotek i mai 2008.

Gutten på bildet er Bjarte, ung slektsforsker fra Rogaland, med interesse for mye annet, bl.a. håndball & fotball.

Saritha var opphavskvinnen til idèen om Lost i slektsforskningen. Ei helg i april med slektsforskningskonkurranser av ulik type & varighet. Deltakelsen var knapt ti personer, & som en start var dette optimalt. Nå fikk både arrangører, deltakere & alle vi andre en bedre forståelse for hva opplegget var for noe, hvordan det fungerte & erfaring for forbedringer.

Min største a-ha opplevelse var at dette var et opplegg som kan brukes til å rekruttere nye & yngre slektsforskere til DIS-Norge. Men ikke minst gi glød & inspirasjon til erfarne granskere. Min nest største opplevelse var å oppdage at deltakerne kunne delta på de oppgavene de sjøl hadde tid til. I min naivitet trodde jeg at hele helga måtte gå med til denne konkurransen, & det ville neppe falt i god jord hjemme ...

Opplegget for konkurransen, de ni oppgavene & en rekke besvarelser finner du her på Slektsforum. Laila har blogget om konkurransen her & her.

Gratulerer alle deltakere & arrangører. Dere vant alle noe stort den helga.

1 kommentar: