søndag 26. april 2009

Ræder

Undervist har jeg gjort, noen ganger i yrkessammenheng som lærer/lektor eller byråkrat. Nå mer i rollen som lokalhistoriker med fokus på Slekt & data blant annet.

Underveis i livet - ca 1983 - fikk jeg høre om ei bok som en Ræder skulle ha laget. Den het noe slikt som Historien i anekdoter. En slags grimbergsk verdenshistorie, lettlest & morsomt.

Ei anekdodte derfra skulle være omtrent slik:

Otto von Bismarcks kone Johanna von Puttkamer delte verden i to grupper: Ottos venner & Ottos uvenner. Uten tvil en grei inndeling rundt 1871, spør du meg.

Den skulle jeg gjerne hatt tak i, men det viste seg å være vanskelig. En sommerferie på Vestlandet besøkte vi Fjærland i Sogn, & den norske bokbyen. Der, etter å ha trålet en rekke bokutsalg & antikvariater, fant jeg endelig boka som viste seg å hete Historien i fortellinger. Den ble sjølvsagt kjøpt.

Det finnes noe informasjon om forfatter & historiker Anton Ræder på nettet. Her er et lite utdrag:
"Anton Ræder var ikke bare en betydelig forsker innen klassisk historie, men også en fremstående formidler. Gjennom sine lærebøker ble han en pålitelig veileder i historie for en hel elevgenerasjon, særlig i den høyere skole, mens hans Historien i fortellinger ble kjær folkelesning gjennom årtier. Som skoleleder & administrator på ulike nivåer bidrog han også til utvikling av innhold & ordninger av den norske allmennskolen."
Gjenfant jeg historien om Ottos vennner & uvenner i boka? Nei, den står ikke på de tre biografiske sidene om jernkansleren. Men det står mye annet interessant om personer & hendelser i Norge & verden . . .

For å får et inntrykk av Ræders stil kan du klikke på tekstutdraget som viser avslutningen av historien om svartedauen. Kjenner du til noe om Rjupeætti ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar