Da riksvei 50 over Saltfjellet ble bygget i 1929-37 ble det reist ei steinstøtte med globus på, på vestsiden av veien. Samtidig ble polarsirkelen pusset opp på begge sider av veien, så langt øyet rakk se. Den offisielle åpningen skjedde 3. juli 1937. Se min blogg om veiåpningen.
I mai 1940 kom den tyske armèen på vei nordover, de var meget stolt over å passere denne grensen for polare områder. Polarsirkelen ble godt vedlikeholdt av okkupasjonsmakten, & etter 1945 av Forsvarsdepartementet fram til Statens Vegvesen i 1951 overtok ansvaret. I konkurranse med vei- & tunnelbygging ble polarsirkelen gradvis forsømt. Første gang jeg passerte linja var med familiens nykjøpte bil - Vauxhall Viva - i 1964. Da var polarsirkelen sterkt redusert, med mye rust & brudd ettersom utenlandske turister på vei til Nordkapp gjerne ville ta med seg hjem en bit av denne attraksjonen.
I 1991 ble europavei 6 flyttet østover i fjelldalen, & bygd på et høyere nivå i terrenget, sjøl om høyeste punkt ikke lenger var 708 m.o.h., men nå kun 692 m.o.h. Polarsirkelstøtta ble flyttet til det nye Polarsirkelsenteret, mens den gamle polarsirkelen var nå totalt ødelagt.
Ved flyttingen ble polarsirkelstøtta satt opp 200 m lenger sør enn tidligere, så når turistene nå tar bilde av seg sjøl "på polarsirkelen" har de altså ennå ikke krysset grensa. Polarsirkelen er flyttet - sørover !
onsdag 1. april 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Denne historien er nesten for god til å være sant. Det stemmer også: APRILSNARR !
SvarSlettForøvrig flytter polarsirkelen seg litt hvert eneste år, nordover.