søndag 3. januar 2016

Bodø gjennom 30 år - Byvandring 1985-2015

Lokalhistorie & slektsforskning har vært viktige deler av mitt liv på mange arenaer. Jeg har tilegnet meg kunnskap om kultur, mennesker & bygninger for å fylle fortellingene med innhold. Men historie er ikke bare å samle inn fra fortida. Vi må også formidle det i nåtida, til glede & nytte for framtida.

I mange år har jeg skrevet artikler, blogginnlegg & foredrag med dette for øye. Samt ledet historiske vandringer, både egenproduserte & laget av andre. Ved å trekke de lange linjene, vise sammenhenger & krydre formidlinga med hendelser & anekdoter har dette forhåpentligvis bidratt til at både fastboende & tilreisende fikk en bedre forståelse av hvorfor Bodø & omegn har blitt slik vi ser det i dag.

Men etterhvert oppdaget jeg at den nære historien ble forsømt i formidlinga. Det vi ser rundt oss, ting som kom lenge, lenge etter krigen, det nesten nye som ikke lenger var nytt, men heller ikke gammelt nok - dét ble ikke nevnt.

- Vi må ha en byvandring som omhandler det vi ser, sa jeg til mine venner på Nordlandsmuseet. - Det er lite givende for fremmede å stå ved Domkirka & høre om Bodin kirke 3 km unna, når de aldri har vært der. - Skriv den, svarte museumspedagogene.

Våren 2015 skulle 1985-kullet fra førskolelinja ved Bodø lærerhøgskole ha en 30-års reunion i Bodø. En av mine tidligere studenter spurte om jeg kunne lede ei byvandring & snakke om hva som har skjedd på disse tretti år. - Ja, sa jeg, & her er byvandringa:


Bodø gjennom 30 år - 1985-2015 
Klikk på hver overskrift for å gå rett til ønsket post.   

1. Musikkpaviljongen i Solparken.


1b. Graving i gatene.

2. Tusenhjemmet.

 
3. Barnas Hus.

 
4. Brannstasjonen.


5. Øvre gågate, Storgata.

   
6. Kjøpesentrene utenfor bysentrum.
 
7. Torget.


8. Sjøgata.
 
9. Glasshuset.

 
10. Tollbugata.


11. Kommunikasjoner
 
12. Kulturkvartalet 

  +  Halvdankonserten 1991 i Bodø (Aspåsen) kulturhus.

13. Småbåthavna.

 
14. Ytterst på moloen
.

15.
Høgskoler & folketall i Bodø.

Klikk på hver overskrift for å gå rett til ønsket post.   

Kommersiell bruk av teksten er ikke tillatt!
Ønsker dere å gå byvandringa med meg eller en annen lokalhistorisk guide? Kontakt Nordlandsmuseet & bestill en tur, eller ring museet på tlf 755 03500.

2 kommentarer:

  1. Vi hadde en flott byvandring i vår.
    Kulling fra 1985- kullet på Førskolelærerutdanningen i Bodø ☺

    SvarSlett
  2. Dristig og utfordrende opp legg - men det går sikkert bra!
    Det skal i alle fall bli interessant å følge med.

    SvarSlett