lørdag 10. desember 2011

USAs swingende sørstater



Vi som elsket Amerika, skrev Jens Bjørneboe. I 1970 kom essaysamlingen med samme navn. Jeg leste den i 1973-74. Tittelen har en dobbeltbunn. Bjørneboes generasjon & miljø var konservative USA-tilbedere som fikk kalde føtter i den kalde krigens skygger, Vietnam & CIA-aksjoner. "... som elsket ... " - de elsket ikke lenger, var kjærligheten omgjort til hat?

Min generasjon var ikke blendet av Uncle Sam, Marshall-hjelpen & tyggegummi. Tvert i mot - USA var ikke det forgjettede land. Napalm, bananrepublikker & raseopptøyer, nei takk.

Synet har endret seg. I november var jeg på min tredje reise til USA.  1989 & 2010 var de to første. Årets reise var en temareise med buss i sørstatene, & temaet var slaver & borgerkrig, musikk & borgerrettigheter. For å dele opplevelsene med ungene hjemme laget jeg en reiseblogg. Vil du ta del i denne kulturhistoriske reisen i tid & ROM så klikker du på bildet & går videre fra  USAs swingende sørstater.

1 kommentar:

  1. Jeg leste om hele Turen deres til USA. Dette var imponerende og spennende. Morsomt med alle skiltene du har tatt bilder av og så mye musikk! Tror jeg får lure min musikkgale mann til å ta en titt på denne bloggen, kansje det kan friste han til en slik tur. Vi har nok litt for fastgrodde oppfatninger av hva det landet har å by på. Dette var spennende. Takk for kikken og ha en god helg!
    Ingun

    SvarSlett