søndag 24. mars 2013

Vurdering av "Tid & rom"

Medlemsbladet Slekt & Data i DIS-Norge har en løpende serie med vurdering av slekstsblogger o.l. I desember 2012 var redaktøren kommet til hærverende blogg.

Omtalen startet med et utdrag av mitt blogginnlegg om
Keiser Wilhelm i Norge.
Deretter skriver redaktør Aina Johnsen Rønning følgende omtale før hun går over i et intervju med meg:
Viggo Eide i DIS-Salten har flere spennende blogger som kan være interessante for slektsforskere. I ”Tid & Rom” er det mest slektsrelevant, men ta en titt også på de andre bloggene hans. Viggo skriver mye & ofte, gjerne om historiske temaer, viktige datoer & historiske bygg. Definitivt en av de mest underholdende av slektsbloggene, & leserne blir oppdatert om den slektshistoriske aktiviteten som pågår i DIS-Salten Slektshistorielag, et av Norges mest aktive lag!
– Hvorfor bestemte du deg for å lage en blogg?
– For 4-5 år siden begynte mange slektsforskere å lage egne blogger som jeg leste med stor interesse. På grunn av familie, jobb & verv syntes jeg det vanskelig å starte en blogg sjøl, & hva i all verden skulle jeg fylle den med? Jeg hadde verken tid eller rom til det. Etter mange oppfordringer fra chattevenner på #slektsprat fant jeg ut å ville prøve mediet, & startet opp 2. januar 2009. 

Men en rein slektsforskningsblogg kunne jeg ikke lage, perspektivet måtte være breiere.  Navnet ga seg sjøl – Tid & rom – dette skulle være en kulturhistorisk tidsreise med vekt på slekts- & lokalhistorie, tidsbilder & stoff om DIS-Salten Slektshistorielag hvor jeg da var leder, sier Viggo Eide.

– Hvor ofte blogger du?
– Det første halvåret blogget jeg hver dag. Etter hvert har mine egne krav til innhold & kvalitet redusert omfanget. Målet er minst ett blogginnlegg i uka. Antall publiserte innlegg er [ved påsketider 2013] 490. Mine mest brukte etiketter er i rekkefølge lokalhistorie, DIS-rommet, tidsreise,bloggrommet & slektshistorie, forteller Eide. 

– Hvor mange besøker bloggen din?
– Antall besøk ligger på ca 1.200 i måneden, noen av disse er gjengangere. Til å begynne med fikk jeg ofte 1 til 2 kommentarer fra medbloggere, men nå går det lenge mellom innspillene. For å øke besøket legger jeg lenke til blogginnleggene på min facebookside. Her sitter kommentarene lettere & folk trykker på ”liker”. Passer det kan jeg legge link til eldre innlegg på andre fb-debatter.  Twitter brukes også til PR. Mest populær er mimreartikler som henspiller til oppvekst på 50- & 60 tallet, men emner som skoleelever søker opp er godt besøkt, t.d. bombingen av Bodø & spionflyet U-2, sier Eide.

– Noen tips til andre bloggere?
– Et innlegg bør ikke være for langt. Når jeg kladder på forhånd er ei A4-side mer enn nok. Blir emnet stort deler jeg det opp i to eller flere blogginnlegg. Alle ytringer skal illustreres med fotos, tegninger, utklipp m.v. Gamle postkort er ypperlig til dette, samt egne fotografier. Noen ganger må jeg spørre andre om å få låne deres bilder. Det har alltid blitt innvilget, uten å måtte betale for det. 

Jeg ønsker å ha en personlig vri på mine kulturhistoriske innlegg, men privat skal det ikke være. Formidling er viktig i all historie & jeg har gjerne mitt eget syn på saken. En del emner gjentas, både fordi de interesserer meg, men også fordi det strukturerer stoffet. Til dømes har jeg mange innlegg om maleren Adelsteen Normann(1848-1918), & jeg har en serie som heter nordnorske årstall. Til opplysning: 1814 var IKKE et slikt årstall. Ett av mine mest leste innlegg er faktisk et i denne årstallserien: Trollfjordslaget - 6. mars 1890

Blogging tar tid, fra en time & oppover. Emnet, faktakontroll, språket, illustrasjoner & originalitet er viktig for meg. Derfor tenker jeg alltid gjenbruk & ombruk når jeg i andre sammenhenger skriver eller jobber med noe. Kan dette brukes på nytt i bloggen med en annen vinkling?  

I flere år laget jeg bokmeldinger over lokalhistoriske bøker for DIS-Salten Slektshistorielag. Til slutt samlet jeg disse omtalene i en sideblogg som heter Årboka.  Når jeg leser ei årbok lager jeg først en generell omtale til Årboka. Hvis et emne i boka er interessant lager jeg et breiere blogginnlegg om emnet & publiserer i Tid & rom. Til dømes om fenomenet ”skinndød” som Saltdalsboka 2008 skrev om. Så krysslenker jeg mellom de to bloggene & håper på mer trafikk.   

Språket skal også være korrekt norsk, lettleste, korte setninger & et lite poeng til slutt. Mine blogginnlegg er alle planlagte & publiseres på fast tidspunkt. Jeg legger dem helst ut klokka 10. Dersom et innlegg legges i begge bloggene skjer det samtidig, av hensyn til faste lesere, sier Eide som gjerne skulle ha vært heltidsblogger, enten for seg selv eller for et museum.

1 kommentar:

  1. Fin lesning!
    Jeg merker, som deg, at kommentarer i bloggen sitter lenger inne enn "laiks" og kommentarer på facebook. Til gjengjeld syns jeg de som kommenterer i bloggen gjerne skriver litt mer utfyllende enn før, og ofte blir det hyggelige, små replikkvekslinger i kommentarfeltet som utfyller blogginnlegget.

    SvarSlett