torsdag 10. februar 2011

Hvem kommer innom?

Hvem leser en blogg? Enhver blogger stiller seg sjøl dette spørsmålet. Svaret er lett å gi, det er i hovedsak tilfeldige surfere på nettet. Men like viktig er spørsmålet: Hva leser gjestene ? Leser de det siste innlegget? 

Jeg har analysert to korte perioder i februar 2011. Fra søndag 6. februar kl 10 & de 100 første besøkene etter at jeg la ut blogginnlegget Evas tyske far. Samt 100 seinere besøk 9. & 10. februar uten nye innlegg.

Rundt 75 % av besøkene er søkemotorer som treffer eldre innlegg, mens direkte besøk av stamgjester ligger på ca 20 %. Resten ca 5 % er andre nettsider med lenke til Tid & rom, i hovedsak fra DIS-Norge/Slekstforum. I begge periodene var det ingen treff fra lenke på facebook. Dette skyldes i hovedsak at jeg ikke la ut noen lenke til blogginnlegg i perioden. Siste gang det skjedde - før analysen - var 29. januar.

Konklusjonen er todelt: 
1. Mange tilfeldige søkere leser eldre innlegg. 
2. Nye innlegges fanges opp av maks 30 faste (?) lesere i løpet av de første 100 besøk. I mitt tilfelle i løpet av to dager.
11. februar kl 12

På grunn av pkt 1 har jeg derfor lagt min egen blogg inn i Andres rom - min egen bloggrull, slik at også de som leser gamle innlegg får en henvisning til siste nytt. Vel bekomme - & velkommen tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar