
De flate & næringsrike jordene med grønne fjellskråninger for sau & geit, jo her var det godt å leve. Adkomsten var nok verre – kleiv & klatring – foruten båtene var det hesten & føttene over fjellet fra nabobygda Haukland. En rideveg ble etablert, mellom 1850 & 1900 med litt offentlig støtte. Da vegen var ferdig var den 2,5 m brei, hadde 17 svinger & var 6 km lang. Avstanden i luftlinje var dog kun 2 km.


Foto © Viggers
Nyvegen var 5 km lang & sto ferdig i 1947. Men i 1964 ble skola nedlagt & ungan måtte ta buss. Mange ganger ble veien sperret av ras, en usikker tilværelse. Krav om sikker skoleveg & tunnel ble realisert i 1998.899 meter Uttakleivtunnel er en fornøyelse å kjøre i gjennom. Vil du kjøre der digitalt så se på videoen her. - Men slå av lyden, ironien er ikke morsom.
For ca 20 år sida besøkte jeg & Tove Lofoten på en fantastisk 14 dagers bilferie. Med telt på Haukelandstrand & tur til alle avkroker kjørte vi vegen til Uttakleiv for første gang. Et mektig syn. I år gjentok vi besøket med sønn Elling. Nå er kjørevegen fra 1947 fredet av Statens vegvesen. En fin sykkel- & spasertur rundt Veggen. Ja visst var det værhardt her, men fisket var godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar