De flate & næringsrike jordene med grønne fjellskråninger for sau & geit, jo her var det godt å leve. Adkomsten var nok verre – kleiv & klatring – foruten båtene var det hesten & føttene over fjellet fra nabobygda Haukland. En rideveg ble etablert, mellom 1850 & 1900 med litt offentlig støtte. Da vegen var ferdig var den 2,5 m brei, hadde 17 svinger & var 6 km lang. Avstanden i luftlinje var dog kun 2 km.
I mellomkrigstida startet arbeidet med en ny veg langs havet, rundt fjellet Veggen. Som den første vegen ble også denne bygd på dugnad. Et krevende arbeid, der størrelsen på gårdene (jorda) avgjorde hvor mye en skulle arbeide på vegen. I de bratteste partiene måtte en henge i tau for å bore hull til dynamitten. I 1935 bodde det 145 mennesker på Uttakleiv. I mangel på veg ble det bygd egen skole for ungan i 1929. Da slapp i alle fall de den strabasiøse ferden over gammelvegen.
Foto © Viggers
Nyvegen var 5 km lang & sto ferdig i 1947. Men i 1964 ble skola nedlagt & ungan måtte ta buss. Mange ganger ble veien sperret av ras, en usikker tilværelse. Krav om sikker skoleveg & tunnel ble realisert i 1998.899 meter Uttakleivtunnel er en fornøyelse å kjøre i gjennom. Vil du kjøre der digitalt så se på videoen her. - Men slå av lyden, ironien er ikke morsom.
For ca 20 år sida besøkte jeg & Tove Lofoten på en fantastisk 14 dagers bilferie. Med telt på Haukelandstrand & tur til alle avkroker kjørte vi vegen til Uttakleiv for første gang. Et mektig syn. I år gjentok vi besøket med sønn Elling. Nå er kjørevegen fra 1947 fredet av Statens vegvesen. En fin sykkel- & spasertur rundt Veggen. Ja visst var det værhardt her, men fisket var godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar