søndag 13. juni 2010

Forfatter Aspelund i Kristiania 1923

En kveld på DISchat spurte LivO om jeg kjente til en forfatter Aspelund fra Bodø. LivO drev med kilderegistrering i KraFtprosjektet innen DIS-Oslo/Akershus. KraFt er en forkortelse for Kristainia Folketelling (1923). Joda, navnet var kjent som en lokal forfatter, men jeg visste lite om han. En gang svarte jeg kort på en etterlysning på slektsforum etter Forfatteren Alf Aspelund (1888-1937). Heldigvis fikk jeg kopi av folketellinga for Kristiania 1923.

35 år gamle Alf Aspelund bodde 1. december 1923 i Fagerheimsgate 11 på Torshov. I husholdet bodde også to elleve år yngre hushjelper - begge ved navn Marie. Attpåtil var de fra nærliggende kommuner - Orkdal i Sør-Trøndelag & Rindal i Romsdals Amt.

Et raskt søk på Gravminner i Norge fortalte at han lå gravlagt på Bodø kirkegård. Noe bilde av gravminnet var ikke lagt ut. En tur opp på kirkegården viste at gravene til Aspelund & foreldrene Ole Christian Aspelund & Augusta Louise Amdahl var slettet.

Alf Weltzin Aspelund er registrert i Bibsys med fire romaner:
Kunstneren - roman, Kristiania 1908, Aass, 183 sider.
Menig Mac Carter & marskandiser D'Annabassi - en bok fra Shanghai, Kristiania 1919, Aschehoug, 184 s.
Pagoden flytter sig ikke, Kristiania 1921, Aschehoug, 115 s.
Mennesket paa korset, Oslo1926, Aschehoug, 147 s.

Hva vet vi om denne forfatteren? Lite, svært lite. I lokalhistorisk litteratur har jeg funnet han nevnt i et par av artiklene til Marie Bjørnslie i boka Folk & hus i gamle Bodø. Sympatisk omtalt, men litt spesiell. Alle i den boka er forresten spesielle. Alf Aspelund er meg en gåte.

3 kommentarer:

  1. Så flott en blogg du har da, pappa :)

    SvarSlett
  2. Takk for info. Jeg rydder i bøkene på hytta, og der fant jeg boka Kunstneren av Aspelund. Min familie bodde også i Fagerheimgata på den tiden, så det var litt artig.

    SvarSlett
  3. Fra boken "Studenter fra 1907" (Oslo: Malling, 1957) om Alf Weltzin Aspelund:

    "Hans første bok, "Kunstneren", utkom 1908. De to neste, "Menig Mac Carter og marskandisen D'Annabossa" og "Pagoden flytter sig ikke" (1921), er skildringer fra hans 4-årige opphold i China, hvor han var ansatt i det kinesiske tollvesen. I sin siste roman, "Mennesket på korset" (1926), hentet han motivet fra gruveliv i Nord-Norge. En svak helse gjorde tidlig slutt på et interessant og lovende forfatterskap."

    Ugift. Døde 19. mai 1937 i Borre, Vestfold.

    SvarSlett