søndag 11. april 2010

Samiske blogger

Noen ganger har jeg hatt samiske blogginnlegg, ikke ofte, men det skjer. Alle har vi litt samisk blod i kroppen, i alle fall de av oss med aner i Nord-Norge. Men jeg regner meg ikke som same, er ikke med i samemanntallet.

Likevel er samiske tema, samisk historie & kultur viktig fordi vår histore er ikke enten norrøn eller samisk - den er et produkt av begge kulturene.

I noen måneder har jeg hatt bloggen The Saami - Samisk - Sámi i bloggrullen Andres rom. Jeg vet ikke hvem som skriver den. Innleggene er lange, rikt illustrert & skrevetpå to språk - engelsk & norsk.

Dette blogginnlegget omhandler samisk slektsforskning & har en bra lenkesamling laaangt nede i bloggen. Ja, hin skriver lange blogger. The Saami er en av de få bloggene med hvit tekst på sort bakgrunn som jeg orker å lese, mest på grunn av det interessante bildematerialet.

Nylig fant jeg fram til bloggen (eller sonen som det også kalles på Origo.no) Samenes Historie. Sonen skrives/ledes av Jan Hansen, men alle origomedlemmer kan slutte seg til sonen & skrive sine egne innlegg. Debattene kan bli ivrige i denne sonen, sjekk sjøl innlegget om

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar