onsdag 8. desember 2010

John Lennon er død

Hvor var du da … John Lennon ble skutt ? Vel, jeg var som de fleste andre nordmenn i senga. Lennon ble skutt i New York om kvelden 8. desember 1980 – lokal tid. Da var vi i Norge kommet til 9. desember. Jeg husker den dagen meget godt.
 
Men først, bare tre uker tidlige hadde Lennon sammen med kona Yoko Ono gitt ut ei ny LP – Double Fantasy på det da ukjente plateselskapet Geffen records. Det var seks år siden han sist ga ut ei plate med egne sanger. Uvant meg kjøpte jeg plata straks, her var det en ny musikalsk vår hos den gamle rebellen.

Den doble fantasien fikk blandet mottakelse, & spesielt dårlig kritikk fikk Yokos sanger. Annenhver sang var ”hennes” – eller var de det? Jeg leste en musikkanmeldelse i Dagbladet (tror det var Terje Mosnes) at LP’en allerede var lagt over på kassett - minus Yokos sanger.  Det var & er lite lurt. Sang nr 5 & 6 på A-sida  «I'm Losing You» (John Lennon)  & «I'm Moving On» (Yoko Ono) går over i hverandre.  Jeg har alltid sett på dem som to deler av samme sang. Titlene ble for øvrig profetiske. John mistet livet & henne, hun fortsatte videre – også musikalsk. En annen strofe fra sang nr 7 - er blitt et klassisk Lennonsitat.

"Life is what happens to you while you're busy making other plans." 
«Beautiful Boy (Darling Boy)» er Johns kjærlighetserklæring til sønnen Sean på fem år.

Hvor var jeg da ..? På den tiden studerte jeg statsvitenskap & offentlig rett ved universitet i Bergen. Vi var tre stykker som bodde i kollektiv i Thormøhlensgate 18 på Møhlenpris. Jeg, Terje D. fra Sandnes & Sissel E. fra Bodø. De andre to var et par. Jeg ble vekket av Terje: «Viggo. Viggo! De sa noko om John Lennon på nyhetane! Men eg hørde ikkje ka det va!» En ting sto klinkende klart. Dersom statskanalens nyheter omtalte en Beatle før kl 8 var det ikke noe godt nytt. 


John Lennon var død.

2 kommentarer:

  1. Jeg hadde svangerskapspermisjon og hørte det på radio på formiddagen en gang. Glemmer det aldri, snakk om at tida sto stille der og da!

    SvarSlett
  2. Det var tragiske nyheter å våkne opp til.
    Det føltes bare meningsløst og uforståelig dengang, og det følelsen er der enda.
    John hadde tydligvis kommet igjennom en periode hvor han ikke laget musikk og var på vei inn i ny kreativ periode.
    Tenk på all den John Lennon musikken vi aldrig fikk høre.

    SvarSlett