mandag 16. november 2009

Gadgets 4 - tellerverk


Tellere
finner vi på de fleste blogger. Det er viktig for ei nettside å vite litt om trafikken, hvor mange som er kommet på besøk. Telleren kan legges som en synlig gadget i margen, men den kan også være skjult for de besøkende.

Tid & rom har teller fra webstat.no. Her registreres antall besøk & sidevisninger pr dag. Hvilke nettsider besøkene kommer fra, hvilke inngangsider (blogginnlegg som leses først) & flere andre typer rapporter. Brukeren kan administrere telleren, t.d. bestemmer jeg at den ikke teller min egen IP-adresse.

Webstat.no-telleren er enkel å bruke, & standardutgaven er gratis. Fra telleren kan jeg gå bakover & se siden den besøkende kom fra, hvordan googlingen så ut m.v. Det kan være nyttig.


Gratis er også telleren fra www.blogglisten.no. Telleren lager et fint linjediagram (se øverste figur) & en får litt statistikk om besøk i snitt pr dag, antall poster siste uke & i gjennomsnitt per dag, m.m. Dessuten kan din blogg komme på ulike topplister innen 7-8 kategorier som mote, personlig, IT, osb.

Topplistekanditaterne i Norge har rundt 100.000 besøk pr dag, & inneholder definitivt ikke noe som ligner på min blogg. Toppbloggen i kategorien samfunn har ca 2.000 besøk pr dag.

Imidlertid oppgir de to tellerne ulikt antall besøk på min blogg. Blogglisten rapporterer opptil dobbelt så mange besøk som webstat.
Ifølge blogglisten hadde jeg 118 besøk 31. oktober, mens webstat registerte bare 50.

Konklusjonen er at tellerne er upresise & må tas med ei god klype salt. Du kan lese noen trender, se utviklinga over tid. Ikke mer. Men det er morsomt å følge med på. Denne uka passerer jeg 10.000 besøk på den "forsiktige" telleren fra webstat.no.

Jeg vil gratulere min unge venn Per-Olav som nettopp passerte 4.000 besøkende etter vel ett års aktiv slektsblogging. Han bruker webstat.no & sier seg godt fornøyd med både telleren & antall besøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar