søndag 17. januar 2016

Post 11. Kommunikasjoner - Byvandring 1985-2015

Den gamle bussholdeplassen ble i 2002 (?) erstattet med denne sentrumsterminalen, & ved kaia her ligger hurtigbåtterminalen fra 2003. Dette gjør det lett for de reisende å skifte mellom buss & båt.

De andre terminalene er jernbanestasjonen (1962), flyplassen (1953, ny i 1990) & hurtigruta (1904 ved Løvold, fra 1981 bortenfor jernbanen).

De siste 30 år har det skjedd mye innen samferdsel & kommunikasjoner. I 1985 åpnet en trefeltsvei mellom skjæringa & Hunstad, den ble forlenget med en firefeltsvei til Mørkved tretten år seinere (1998). Kjører vi RV 80 lenger østover slipper vi nå å kjøre i de rasfarlige Hopshamran & den skarpe svingen i Hopen. Tverlandsbrua mellom Vikan & Løding åpnet 3. november 2013. Den er bompengefinansiert. Det samme er den nye FV 17 fra Løding til Godøystraumen (Gøya) som åpnet i oktober 2012. Dessuten Røviktunellen (fra oktober 2011) mellom Strømsnes (Valnesfjord) & Røvika, begge steder i Fauske kommune. Da æ va liten sto det «Fauske 62 km» når vi kjørte ut av byen. I dag står det «Fauske 52 km» på det samme skiltet.

Forresten er det blitt meget vanlig å arbeidspendle mellom Bodø & Fauske – begge veier. Agendatogene som kom i 2000 & har hyppige avganger, likevel må mange[1] stå store deler av strekninga. Mellomstoppene er på Strømsnes i Valnesfjord & Mørkved (like ved universitetet). I august 2015 åpnet jernbaneverket et nytt togstopp på Løding (Tverlandet).


I 2015 begynte Vegvesenet å bygge ny vei med tunell fra skjæringa/Bodin leir til Hunstadmoen. Dette finansieres med bompengering[2] i Bodø. Alle som kommer fra nordsida, Rønvika, øst for Skeid & sør for City Nord må betale bompengeavgift. Eller med andre ord: Å kjøre på RV 80 eller krysse RV 80 vil koste penger.

Hurtigruta skal (?) forresten flyttes nærmere sentrum, fra øst for jernbanen til vest for jernbanen. Like ved NRK bygges nå ei 13 mål stor kai. En konflikt mellom byggherre Bodø kommune & entreprenør Skanska om sviktende bunnforhold har forsinket arbeidet med et par år. I en nylig gjennomført voldgiftsdom tapte kommunen et erstatningskrav på 60 mill kr.

Jeg går ut fra at alle dere har reist via Bodø Lufthavn som var ny i 1990 & ligger nærmere sentrum enn den gamle 1953-terminalen. Det viktigste som har skjedd de siste åra er at jagerflyene skal flyttes til Ørland (med Evenes som utskutt base). Dermed slipper Bodø heldigvis den militære flystøyen etter 2017.

Dette, kombinert med planene om å flytte rullebanen (flystripa) lenger sør- & vestover, kan frigjøre en helt ny bydel på 3400 dekar som kommunen har store planer om. Dette kan imidlertid ikke skje uten sterk, statlig finansiering. Ordfører (2011-2105) Ole Hjartøy (H) har privatflysertifikat & gode kontakter inn i Solbergregjeringa. Han ble derfor utrolig populær de siste to årene av sin valgperiode. Den rødgrønne fempartikoalisjonen under ledelse av Ida Pinnerød (A) fortsetter arbeidet med «Ny by, ny flyplass». 


 - - - - - 
[1] Agendatogene fraktet over 100.000 passasjerer i 2011, & trafikken er økende.
Pendlingen går begge veier, hver fjerde pendler bor i Bodø & arbeider på Fauske, mens tre av fire Agendareisene «bor på Fausk’ & jobb i Bode»

[2] Innført 15. oktober 2015
- - - - - 
Gå til venstre i Sandgata & to kvartal & opp i Storgata til post 12, Kulturkvartalet. Klikk her.

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her.

fredag 15. januar 2016

Post 10. Tollbugata - Byvandring 1985-2015

Fra Hundholmen plass til Sentrumsterminalen


Grand Hotell 1998 (hvit) & 1939 (rød), Prof.Schyttes gt, Sentrumsgården (2007)
Grand Hotell åpnet den nye fløyen i Sjøgata i april 1998. Disse planene var tenkt gjenomført på slutten av 50 tallet, men pga dødsfall så man ikke økonomi til å utføre disse planene. Den gamle & ærverdige spisesalen ble banklokale med ny inngang fra glasshuset.

I Sjøgata 6 lå det tidligere en nedlagt margarinfabrikk (1936-1998/2001) som ble revet (2005) & erstattet i 2007 av «Sentrumsgården». Her er leiligheter, butikker, legekontor & Balansen (et lite trenings-/helsesenter).

Sommeren 2014 åpnet Scandic Havet (hotell) & endret Bodøs «skyline» markant. De gamle kaiskurene ble revet i 2012 & på rekordtid sto et 17 etasjes hotell på kaikanten. Bygginga av tårnet skjedde uten bruk av stillaser. Først bygde de trappe- & heishuset: En glideforskaling ble konstant trukket oppover i 21 dager. Høyden på kjernebygget økte med 2 ½ meter i døgnet! Deretter ble resten av tårnet bygd ved hjelp av kraner.

Hvis du ikke har vært på toppen allerede, så ta turen dit. Utsikta er fantastisk, vi ser ned på Radisson (tidligere SAS Royal)-hotellets Topp 13. Bruk helst den midterste heisen, den er best.

Reguleringsplanen for sentrum sier at det kan bygges fire 17-etasjes bygg, inklusive å øke høyden på Radisson hotellet. De to siste tårnene skal ligge i nederste del av Dronningens gate.

(Rusle vestover mot sentrumsterminalen, stopp i krysset med Professor Schyttes gate).

Ser vi oppover Professor Schyttes gate skjuler en boligblokk, Schyttegården, byens eldste tårn, kirketårnet. Hvordan kunne en tillate å bygge denne gården utover husfronten i kvartalet?

 (Rusle videre mot sentrumsterminalen).

- - - - - 
Vil du lese om kommunikasjonsendringene de siste tretti åra ? Klikk her på post 11, sentrumsterminalen, eller fortsett byvandringa ved å:

Gå til venstre i Sandgata & to kvartal & opp i Storgata til post 12, Kulturkvartalet. (Kommer i mandag 18. januar kl 10.)

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her

torsdag 14. januar 2016

Post 9. Glasshuset - Byvandring 1985-2015


En hverdag i august 2015
Glasshuset er en overbygd del av Storgata mellom Torvgata & Professor Schyttes gate. Her var det gågate siden 10. juni 1976. Ombygginga skapte sterke diskusjoner i media & blant bodøværingene. Noen var for, men utfra støyen virket det som at flertallet var imot. Likevel ble glasshuset bygd med bystyrets velsignelse.

Lørdagen før kommunevalget 2015
Glasshuset ble stort sett finansiert av næringslivet sjøl, & de måtte feste gategrunn[1] fra kommunen når butikkene utvidet butikkarealet & gateløpet ble smalere. Vi ser bak rulletrappa til venstre hvordan ytterveggen i tidligere Sundems Bokhandel er utvidet, det samme ser vi foran inngangsdøra til Koch.

Imidlertid var det taket – innglassinga – som vakte mest harme. Debatten om bodøvind & –vær, samt utsikt mot hav & himmel var intens. Et politisk parti frontet motstanden, nemlig Rød valgallianse (RV). Ved kommunevalget 1991 fikk RV 8,5 % av stemmene[2] & marsjerte inn i bystyret med 4 representanter & fast plass i formannskapet.

Brigt Kristensen var imot Glasshuset
En gubbe, som på valgdagen ble spurt av NRK-TV om hvem han skulle stemme på, svarte kontant: «Æ ska stæmm på kommunistan!» Det var ingen i byen som tvilte på hva som var årsaken til partivalget hans.

Et år før åpninga av Glasshuset viste en spørreundersøkelse at ca 70 % av Bodøs befolkning var mot Glasshuset. Da samme undersøkelse ble gjennomført på åpningsdagen var stemninga snudd til 70 % for Glasshuset.[3]

Glasshuset sto ferdig i 20. august 1992 & ble raskt populært.

Piazza'en
En av gårdeierne i gata ville ikke delta i prosjektet. Øiesvold/Bodø glassmagasin sa nei, & derfor ble ikke deres hus utvidet. Resultatet ble det flotte atriumet vi står i nå, en liten piazza hvor gateselgere, partier, konserter & andre aktiviteter ofte lager litt liv. Festivalen «Folk & fisk» ei helg i mars kom til glasshuset for et par år sida. Det har vært opptil 2000 mennesker inne her i glasshusgata på noen arrangementer.

Noen år seinere bygde Otto Koch AS enda mer ut på sitt eget kvartal & doblet butikkarealet da de reåpnet i 2001. I dag har glasshuset ca 70 butikker & 300 parkeringsplasser under gata. Her må bilistene betale for å parkere.

Sett i etterpåklokskapens skarpe lys er det liten tvil om at både glasshuset & nye Koch på sett & vis reddet stumpene av Bodø sentrum & demmet opp mot kundeflukten til City Nord. Det var riktig å gjøre dette. (Rusle litt lenger ned i gata).

Helt nede i glasshuset ligger Fram Kino som ble ombygd fra 1 til 3 kinosaler i 1989. Første film etter ombygginga var «Rain man».
Før: Storgata med Otto Koch t.v. - Glassmagasinet & Sundems bokhandel t.h.
- - - - -
[1] Butikkene påtok seg å dekke en del arbeider som kommunen måtte ha utført, samt betale for alt vedlikehold i gata, som kommunen fikk tilbake råderetten over da bygget sto ferdig. Det dreide seg om noen millioner i investeringer samt vedlikehold på rundt 1 million i året i den kommunale gata. Johan Jørgen Koch
[2] 2,4 % ved valget i 1987
[3] Iflg Johan Jørgen Koch.

- - - - -
Gå ut av glasshuset & ett kvartal nærmere havna til post 10, Tollbugata. Stopp ved Hundholmen plass. Klikk her. 

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her. 

onsdag 13. januar 2016

Post 8. Sjøgata - Byvandring 1985-2015

Fra torgets nordside ser vi mange endringer i Sjøgata. Til høyre har vi Diplomat Hotell (med brun teglstein), åpnet i 1986 som et Rica-hotell, men er nå oppkjøpt av Scandic-kjeden. I det bygget lå tidligere diskoteket Sjøhuset i to avdelinger der både bodøværinger & studenter spiste rimelig mat & drakk leskende Nordlandspils fra vårt lokale bryggeri (nedlagt 2000). 

I Sjøhusets østre avdeling kom nostalgirestauranten Blix ( -2010), & i kjelleren under hadde vise-, jazz- & rockeklubbene konserter på Sinus (nr 1 lå her i åra 1983-1992)[1]

Fiskernes Bank/Kreditkassen (populært kalt Fiskekassen), i dag Nordea sto ferdig i 1989. Mens Jakhelln Brygge (til venstre) åpnet sine dører i 2005. 

Sjøgata i dag framstår som ei mer moderne gate enn for 30 år sida. Husene har tiltalende fasader & inneholder moderne butikker. Dog er det fortsatt mange endringer på gang. 

Området mellom Diplomat & NAV/Luftfartstilsynet kommer til å bli sanert & erstattet med nye bygg med leiligheter på toppen, kontorer & butikker i nedre etasjer. Da vil etterkrigshuset til tidligere Ramek AS forsvinne, til «manges ækte bodøværingers fortvilelse». 

- - - - -  
[1] Sinus 2 lå i andre etasje av Gustav Moe-gården (tidligere Centrum restaurant & Bajazzo) 1992-2014. Sinus 3 ligger i konserthuset Stormen fra november 2014.
- - - - - 
Gå inn i post 9, Glasshuset & stopp på den første åpne plassen, vis-avis inngangen til Koch. Klikk her.

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her. 

tirsdag 12. januar 2016

Post 7. Torget - Byvandring 1985-2015

  Da jeg var liten solgte både Gustav Moe (rød gård til venstre) & M. Tjærandsen (på motsatt hjørne) huskeråd & jernvarer. Midt på husrekka i hvitt hus lå O. Johanson – Norges eldste klesbutikk, etablert i 1871. Mens damene fant nye klær hos Tandberg på hjørnet, med byens eneste buede glassvindu. 
På andre siden av kongestatuen (1959) lå Melkebaren. «Juret» - som stedet ble kalt av ungdomman i byen var Bodin meieris softisutsalg i Storgata. Slik var situasjonen i en uendelighet av år.

Vi står nå på et torg som er helt forandret fra 1985. Da var det gågate her, planta trær, blomsterhandlere hadde boder på fortauet, juletrær ble solgt fra lastebiler, ungene hadde lekeapparater å klatre i, rett nedenfor kongestatuen (Haakon VII, reist 1959).

Den største endringa kom i 2000-2001 da hele torget ble gravd opp for etableringa av parkeringsanlegget Torggarasjen[1]. Hele gata mellom paviljongen & butikkene på sørsida ble gravd opp. Det ble et enorm gjørmehull der kundene måtte gå på vaklevorne landganger over dype leiregrøfter av stinkende kloakk for å komme til butikkene.

  
Ferdigstillelsen av torget tok ytterligere et par år (2003), den nye torghallen kom ikke før året etter[2] det igjen (2004). Kundene flyktet fra området. Samtidig skjedde det også store endringer inne i Glasshuset nye Koch som skjerpet konkurransen om kundene i sentrum.

Odds bokhandel som (fra 1997) lå i Gustav Moe-gården opplevde en kraftig nedgang i omsetninga, mens M. Tjærandsen valgte å innstille drifta. Heitmann som da drev herreklesbutikken O. Johanson gikk konkurs.

Jeg antar at mange av dere har kjøpt klær hos Leif på Zucci i den grønne Tandberggården? Leif Østensen etablerte Zucci i 1978, & solgte seg ut i 1995 for å bli vaktmester på Rock Cafe. Fem år seinere gikk de nye eierne konkurs.
 

Kritikken mot torget var (& er?) at området framstår som en steinørken som ikke innbyr til aktiviteter. "Mellom fjell & hav" - en ny skulptur (2004) som barn har lov til å klatre på, har dog hjulpet litt. Nordland musikkfestuke har dessuten i flere år hatt aktiviteter & konserter her i begynnelsen av august. «Rock på torget» & mobile skjenkesteder er nyere tiltak.



----
[1] Åpnet 21.11.2001 iflg Johan Jørgen Koch.
[2] Iflg Edvard Andreassen (O.Johanson) 


- - - - - 
Vil du lese om post 8, Sjøgata, klikk her.

Gå inn i post 9, Glasshuset & stopp på den første åpne plassen, vis-avis inngangen til Koch. Klikk her.

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her. 

mandag 11. januar 2016

Post 6. Kjøpesentrene utenfor bysentrum - Byvandring 1985-2015


I Trondheim har de City Syd, i Bodø har vi City Nord. Starten på det hele skjedde i 1989 da matvarebutikken «Bikuben» (der Rema 1000 er i dag ved «Firkanten») ved et politisk uhell fikk åpne matbutikk på Stormyra, i et område forbeholdt industri & spesialisert tjenesteyting. Dette medførte at Sambo (Samvirkelaget i Bodø, nå Coop Nordland) også fikk åpne matbutikk i tilknytning til kooperasjonens «Domus Interiør» som var etablert her allerede i 1981. Sambo hadde i mange fått avslag på sine søknader om å selge kolonialvarer p.g.a. gjeldende reguleringsplan. 

Etter frislippet skjedde det ei eksplosiv utbygging i området, i hovedsak mellom Riksvei 80 * Olav V gate * Gamle Riksvei/Børtindgata * Hålogalandsgata. City Nord er utvidet i flere byggetrinn, & reklamerte i fjor med over 70 butikker under samme tak. Coop gjennomførte en stor utvidelse i november 2015. Nå inneholder dette ene kjøpesenteret 100 butikker på til sammen 66.000 m2. 

Rundt City Nord ligger også minikjøpesentrene Trekanten 1998 (10 butikker) & Bodø Storsenter 2012 (med 3 meget store butikker). Innenfor samme område kom Nordlandshallen i 1991, en innendørs fotballbane med muligheter for parkettidretter, klatrevegg, & store messer. Norsk Luftfartsmuseum (Flymuseet i dagligtale) ble åpnet av Kong Harald i 1994, Bodøhallen (Bodø Spektrum) kom i 2003 for håndball, konserter, messer & slikt. Badelandet Nordlandsbadet ble tatt i bruk i 2004 samtidig med at svømmehallen i Rensåsen ble nedlagt etter 35 år. Treningssenteret «Friskhuset» som i dag heter «Stamina» kom også hit, i 2001. 




M.a.o.: 2 km i rett luftlinje sørøst for oss ligger en stor handelspark med over 100 butikker, gode parkeringsmuligheter & attraktive private & offentlige tilbud. Dette trakk - & trekker - daglig tusenvis av besøkende. Nå skal vi gå til det som jaget forbrukerne ut av sentrum, nemlig torget.

- - - - -
Gå nedover Storgata & stopp ved skulpturen på post 6, Torget. Klikk her.


Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her. 

søndag 10. januar 2016

Post 5. Øvre gågate - Byvandring 1985-2015

Før: Husflid & dameklær


Før: Bank & avishus
Før: Avis, apotek, m.m.
Byens sentrum har ikke lenger det mest pulserende handelslivet i Bodø. Til det har kjøpesenteret City Nord & nærliggene butikker overtatt for mye av omsetninga. Her hvor gågata starter står vi midt mellom fire, snart fem, forsvunne bedrifter.
Her har vi Nordlandsbankens funkisbygg fra 1951. Kapitalens høyborg forlot lokalet i 2000 til fordel for et nybygg nede ved småbåthavna. Inn her flyttet Avisa Nordland i 2003. 

Aviser ja, i det brune huset holdt byens eldste avis, Nordlandsposten (etablert 1862) til fra 1949. & i det gule huset nedenfor fant vi Nordlands Framtid (etablert 1910) fra 1954. En beintøff aviskonkurranse over flere år endte med at de bitre konkurrentene fusjonerte i 2002, & utga den første Avisa Nordland 18. februar det året. 

For oss lesere var det et stort tap at aviskonkurransen forsvant, & næringslivet gråt sine modig tårer over dyrere annonseplass. 

Kanskje var det en nødvendig utvikling? Vi går ikke lenger i banken etter penger, postkontoret har ikke køer & nyhetene leser vi når vi vil & hvor vi vil.

I alle fall; Avisa Nordland flyttet i 2013 også ut av «banklokalet» til et nybygg i Dronningens gate.

Byens andre gamle bank, Bodø Sparebank[1], har også et bredt fortau mot Storgata. Her foran begge bankene laget byplanleggerne et flott luftig rom: Bankplassen bryter gatas rette linjer & gir plass for aktiviteter & utsyn i flere retninger. Bankbygningen er nå lagt ut for salg, fra 2018 holder Sparebanken til nede i Dronningensgate. 

- - - - -
[1] Seinere Sparebanken Nordland, deretter SpareBank 1 Nord-Norge


- - - - - 
Vil du lese om kjøpesentrene utenfor bysentrum? Klikk her på post 6 eller fortsett byvandringa ved å: 
 
Gå nedover Storgata & stopp ved skulpturen på post 7, Torget.
(kommer i tirsdag 12. januar kl 10).

Disposisjon & oversikt over stasjonene på byvandringa 1985-2015 finner du her