torsdag 3. desember 2009

Rune Johansens historie

Rune Johansen var en kamerat i min barndoms gater. Han var to år yngre enn meg, hadde rødt hår & trakk litt på en fot. Rune er fortsatt en god venn som jeg treffer sjelden. Vi møttes i sommer under Steigen sagaspill. Han var festspillutstiller, med fotoutstilling i allnaustet på Engeløya.
Et nytt vegskilt var kommet opp for anledningen….

Rune viste sjøl de besøkende rundt, fortalte & forklarte historiene bak bildene. Her var han heime, med farsrøtter i Steigen møtte han sitt eget folk. Rune Johansen har skapt sin egen stil, faktisk en særegen sjanger. Store, kvadratiske fotos med motiv fra hverdagslivet. Ofte fra utkant-Norge, men like gjerne fra byen.

Det er personene, interiøret & miljøet han fokuserer på. Han har øye for detaljer, dokumenterer tidsbilder som snart er borte for alltid. Personene han fotograferer plasserer han i eller utenfor deres hus, i deres leilighet, & med autentisk interiør rundt dem. Interiører du aldri finner i blader som Bonytt. Personene er oppstilt, nærmest poserende. Her er ikke dokumentarfotos av liv i fart & bevegelse. Her er foto nærmest slik en før i tiden sto foran fotografen. Men nu ikke i et atelier, her i sitt eget liv.

Jeg spurte Rune om å få ta et bilde av ham. Det ble et Rune-bilde, litt oppstilt i sitt miljø. Jeg likte bildet. Jeg liker Runes fotokunst. Du finner mer av ham her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar