onsdag 4. mai 2011

No livnar det i lundar – Elias Blix

2011 er Blix-året, & torsdag 5. mai markeres bokens dag i et fellesarrangement mellom Bodø bibliotek & DIS-Salten Slektshistorielag. Denne kvelden vil Kjellrunn Trohaug kåsere om Elias Blix’ tekster & hans forhold til språket.
”Elias Blix (1836-1902) var bygdegut frå Gildeskål. Etter lærerseminaret i Tromsø studerte han teologi, & blei professor i hebraisk ved Universitetet i Kristiania. Han var også rikspolitikar, & kyrkjeministeren i Sverdrupregjeringa (1884-1888), då Stortinget i 1885 fatta jamstillingsvedtak om at "det norske Folkesprog skulle sidestilles med vort allminnelige Skrift- & Bogsproget". Blix er på sett & vis medansvarleg for språksituasjonen i dag, i alle høve førte han nynorsken inn i kyrkja & gjorde han til folkeeige gjennom salmane sine” sier Kjellrunn Trohaug.
Landsmålet var på den tid omstridt, forbudt å bruke i kirkene, noe som radikale venstrefolk talte. Etter hvert fikk diktningen til Blix åpnet øynene hos folk flest for den store kulturskatten som lå i dette nye skriftspråket, tett opp mot mange dialekter.

Trohaug vil gjennom tekst fra sangene til Blix snakke om hans forhold til språket, folket & naturen her nord. Mest kjent er kanskje  Barndomsminne frå Nordland eller Å eg veit meg eit land en salme Blix  skrev i 1896. Sangen kalles ofte Nord-Norges nasjonalsang. 
Barndomsminne frå Nordland
Tekst: Elias Blix Melodi: Adolf Thomsen
Å eg veit meg eit land
langt der oppe mot nord,
med ei lysande strand
mellom høgfjell og fjord.
Der eg gjerne er gjest,
der mitt hjarta er fest
med dei finaste, finaste band.
Å eg minnest, eg minnest
so vel dette land!
Sør i landet er nok No livnar det i lundar mest kjent. Både tekst & melodi (av Ludvig M. Lindeman) er fra 1875. Sangen er en salme som ofte brukes om våren.
No livnar det i lundar
Tekst: Elias Blix Melodi: L. M. Lindeman
No livnar det i lundar, no lauvast det i li
 den heile skapning stundar No fram til sumars tid.
Det er vel fagre stunder når våren kjem her nord,
 og atter som et under nytt liv av daude gror.
Guds kyrkja lysa skulle som høgt på berg ein stad,
 med sumar utan kulde og utan soleglad.
Trohaug er førstelektor ved Universitetet i Nordland & underviser bl.a. i norsk på Profesjonshøgskola. Hun har også skrevet for lokalhistoriske årbøker. Hun er styremedlem i Salten Mållag

DIS-Salten Slektshistorielag på Bodø bibliotek torsdag 5. mai kl 19.30. Vel møtt alle som kan. Ta gjerne med venner & historisk interesserte. Åpent for alle interesserte.

2 kommentarer:

  1. Høres ut som det blir et kjempefint møte, du får gi oss referat

    SvarSlett
  2. Flott artikkel!

    Dessverre hadde jeg ikke mulighet til å delta å¨arrangementet 5. mai, men heldigvis er det fremdeles mye igjen av Blix-året.


    Denne vidunderlige dikteren fortjener virkelig å feires og bli løftet frem i folks beviisthet. (Jeg tenker først og fremst på ham som dikter og nynorskmann på tross av hans akademiske og politiske karriere. )

    Måten han skildet Nordland på og lengselen mot nord er unik og vekker sterke følelser hos mange.

    Jeg tok opp noen sanger fra Blix-konserten Skjerstad kirke i forrige uke, der Kristian Krokslett synger alle versene på Barndomsminne fra Nordland.


    http://www.youtube.com/watch?v=lMohVBg3jos&feature=related

    En vakker sang som reflekterer utflyttede nordlendingers lengsel mot nord, - her sunget av en fantastisk god tenor fra Salten. :-)

    SvarSlett